به گزارش اکوایران، شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1402 شاهد رشدی چشمگیر در دریافت وام‌های بانکی بوده‌اند.

با توجه به اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش آمار مربوط به تسهیلات پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان در اسفند ماه منتشر نشده، آمارهای 11 ماهه نخست سال 1402 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در سال 1402 بر حمایت شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش تاکید شد و بارها از سوی مدیران و مسئولان مربوطه به افزایش پشتیبانی بانک‌ها و پرداخت تسهیلات به این شرکت‌ها اشاره شد تا در راستای اهداف تعیین شده این شرکت‌ها بتوانند در فضایی مدرن و مجهز، محصولاتی نوآورانه و دانش‌بنیانی تولید کنند و در توسعه اقتصادی کشور نقش ایفا کنند؛ اما این در حالی است که گزارش دقیقی از وضعیت درآمدزایی شرکت‌های دانش بنیان منتشر نشده تا بتوان اثرگذاری پرداخت تسهیلات به آنها را مورد بررسی قرار داد.

تناقض‌های آماری در گزارش‌های وام‌های دانش‌بنیان

موضوع چالش برانگیزی که در سال 1402 در خصوص گزارش‌های منتشره بانک مرکزی از وضعیت شرکت‌های دانش بنیان وجود داشت، تناقض‌های آماری بود که تا آخرین گزارش منتشره نیز پای برجا بود و رفع نشد.

وضعیت به این صورت بود که با در کنار هم قرار دادن گزارش‌های ماهانه، آمارها تجمعی اعلامی از سوی بانک مرکزی به دست نیامده و دارای تناقض بود.

به این ترتیب که جمع وام‌های پرداختی در ماه‌های مختلف سال 1402 (11 ماهه نخست) به 205 هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما بانک مرکزی در گزارش خود، رقم 229 هزار میلیارد تومان را برای 11 ماهه نخست سال 1402 اعلام کرد. این تناقض 24 هزار میلیارد تومانی، موجب ایجاد ابهاماتی در خصوص صحت آمار منتشره شد که تا لحظه تنظیم این گزارش بانک مرکزی نسبت به آن شفاف سازی نکرده است.

کدام ماه بیشترین وام‌ها را به خود اختصاص داد؟

با استناد به گزارش‌های بانک مرکزی از وضعیت پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان که به صورت ماهانه منتشر می‌شود می‌توان گفت در سال 1402 (11 ماهه نخست) بیش از 205 همت به شرکت‌های دانش بنیان وام بانکی پرداخت شده که در مقایسه با سال 1401 معادل 78 درصد رشد داشته است.

پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در ماه‌های ابتدای سال 1402 روند افزایشی در پیش گرفت، به طوری که از 7 همت تسهیلات پرداخت شده در ماه فروردین به 17.8 همت در ماه خرداد رسید، این روند اما در تیر ماه متوقف شد و در این ماه میزان تسهیلات پرداختی با کاهش نامحوسی نسبت به ماه قبل مواجه شد.

روند پرداخت تسهیلات در مرداد ماه نیز با افزایش قابل توجهی همراه نشد و در سطح 18 همت باقی ماند، اما در شهریور ماه میزان پرداخت تسهیلات یک جهش قابل توجه داشت، به طوری که در این ماه شرکت‌های دانش بنیان قریب به 25 همت تسهیلات دریافت کردند.

میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان در اولین ماه پاییز با کاهش قابل توجهی نسبت به شهریور ماه مواجه شد و به 17.6 همت رسید اما در ادامه روند افزایشی در پیش گرفت و در آذر ماه به 24.7 همت رسید.

در اولین ماه زمستان نیز بازهم روند کاهشی در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان تکرار شد و دی ماه به 19.6 همت رسید اما در بهمن ماه به بالاترین سطح خود در سال گذشته رسید، به طوری که طی بهمن ماه سال 1402 معادل 25.5 همت وام بانکی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شد.

در مجموع آمارها نشان می‌دهد در آخرین ماه هر فصل رشد تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان بیش از دیگر ماه‌ها بوده است.

photo_2024-03-10_14-34-24

نقش‌آفرینی بخش خصوصی در حمایت از دانش‌بنیانی‌ها

بر اساس گزارش تجمیعی منتشره بانک مرکزی در سال 1402 (11 ماهه نخست)، بیش از 229 هزار میلیارد تومان وام در قالب 21 هزار و 186 فقره به 2727 شرکت دانش‌بنیان پرداخت شده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته، 61.1 درصد رشد داشته است. به طور میانگین، هر شرکت دانش‌بنیان 83 میلیارد تومان وام در قالب 7 فقره دریافت کرده است.

آمارها نشان می‌دهد در سال 1402 (11 ماهه نخست) بانک‌های غیردولتی سهم 82.2 درصدی در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌اند. این امر نشان‌دهنده نقش فعال بخش خصوصی در حمایت از این شرکت‌ها و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.