به گزارش اکوایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد وام‌های درشت‌تر را عموما بانک‌های تخصصی پرداخت می‌کنند.

بررسی عملکرد شبکه بانکی کشور در 11 ماهه نخست سال 1402 نشان می‌دهد که این شبکه در مجموع 4 هزار و 794 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خانوارها و صاحبان کسب و کار در بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 28  درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، بیش از 15 میلیون و 868 هزار فقره وام به ارزشی معادل 4 هزار و 794 همت (به طور میانگین هر وام 302 میلیون تومان) از سوی 29 بانک کشور پرداخت شده است.

بررسی جزییات حاکی از آن است بیشترین میزان تسهیلات پرداختی طی بازه زمانی مورد بررسی با رقم 795 همت مربوط به بانک‌ ملت و کمترین میزان تسهیلات پرداختی نیز به بانک سرمایه تعلق دارد که حدود 1.4 هزار میلیارد تومان است.

تمرکز بر وام‌های خرد یا کلان؟

بررسی نحوه وام‌دهی در شبکه بانکی کشور در 11 ماهه نخست امسال نشان می‌دهد وام‌های خرد عموما از سوی بانک‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده و وام‌های درشت نیز توسط بانک‌های تخصصی اعطا شده است.

به طور کلی وام‌های خرد در راستای کمک به رونق کسب و کارهای کوچک و متوسط و ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود، از سوی دیگر اعطای وام‌های درشت توسط بانک‌های تخصصی نیز نشان‌دهنده توجه به نیازهای بخش‌های مختلف اقتصادی است.

طی دوره مورد بررسی، متوسط میزان هر وام پرداختی از سوی بانک‌ها معادل 302 میلیون تومان بوده است؛ اما 16 بانک رقمی بیشتر از میانگین کل را به ثبت رسانده‌اند.

بانک توسعه صادرات با اعطای وام‌هایی با میانگین ارزش 6.8 میلیارد تومانی، در رتبه اول اعطای وام‌های درشت قرار دارد.

این بانک طی 11 ماهه نخست امسال 2705 فقره وام به ارزش 18.4 همت پرداخت کرده است. به بیان دیگر درشت‌ترین وام‌ها از سوی این بانک تخصصی دولتی پرداخت شده است.

در همین راستا بانک‌های اقتصادنوین و کارآفرین نیزهر کدام به ترتیب با میانگین ارزش هر وام برابر با 5.8 و 4.4 میلیارد تومان در رتبه‌های دوم و سوم این لیست قرار دارند.

این در حالی است که بانک قرض‌الحسنه مهر با اعطای وام‌های 54 میلیون تومانی (به طور میانگین)، کوچکترین وام‌ها را در بین بانک‌ها پرداخت کرده است.

photo_2024-03-12_14-09-31