به گزارش اکوایران، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی یکشنبه شب 19 فروردین در خبر ساعت 21 صداوسیما حضور یافت و آخرین وضعیت بازار ارز را تشریح کرد. 

فرزین درباره اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اظهار کرده بود که از روز اول عید تا پایان ۲۹ اسفند نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت کالا‌های اساسی کشور تامین کردیم که شامل داروها، کالا‌های کشاورزی اعم از جو، گندم، سم، کود، بذر و لوازم پزشکی می‌شد، پس نرخ آن‌ها تثبیت شده بوده است و قصد داریم این سیاست را امسال هم ادامه دهیم. واقعیت این است که واردکننده به هیچ عنوان نگران نوسانات نرخ ارز نبوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که در مرکز مبادله با نرخ زیر ۴۰ هزار تومان نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار ارز برای واردات تمام کالا‌های دیگر تخصیص دادیم. هرکس به طور قانونی می‌خواست کالا یا خدمتی را وارد کند، می‌توانست از این ارز بهره ببرد.

فرزین تاکید کرده بود که ما اصلا کاری به نرخ کانال‌ها و بازار غیررسمی نداریم. هر فردی نیاز قانونی دارد باید در مرکز مبادله جهت دریافت ارز حضور پیدا کند. در سال گذشته ۶۹ میلیارد دلار ارز تامین کردیم که تقریبا نزدیک به ۱.۸ برابر ارزی است که ابتدای این دولت تامین شده است. در حوزه خدمات هم همین کار را انجام داده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی مدعی شده بود که بیشتر نیاز‌های ارزی مربوط به خدمات مسافرتی و بیماران خارج از کشور را ما تامین می‌کنیم، پس اینکه عده‌ای نرخ بازار غیررسمی ارز را تابلو قرار می‌دهند و به عنوان تلاطم مطرح می‌کنند، باید بگویم که هیچ نیاز کالایی قانونی در کشور وجود ندارد که با آن نرخ ارز غیررسمی تامین شود. ما در این نرخ هم مداخله خواهیم کرد و این نرخ زودگذر است و به زودی کاهش می‌یابد، نرخی نیست که ما در بازار کالا نگرانی داشته باشیم.

فرزین اظهار کرده بود که ما نرخ ۲۸۵۰۰ تومان را ادامه خواهیم داد و نرخ مرکز مبادله ما درحال حاضر حدود ۴۰ هزار تومان است که ممکن است در کانالی نوسان داشته باشد، اما نوسان این کانال ۲ یا ۳ و یا ۴ درصد است. این که ما دائما در بازار کالا و خدمات آن نرخ غیررسمی را مبنا قرار دهیم، علائم غلطی به بازار می‌دهد. ما آمادگی داریم تا تمام نیاز‌های قانونی کشور یعنی کالا و خدمات را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای نیاز‌های اساسی ادامه دهیم. درحال حاضر کسی وجود ندارد که بگوید واردات قانونی را با نرخ ارز ۶۰ هزار تومانی انجام داده است. 

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز بازار غیررسمی واکنش‌های زیادی در پی داشت، امروز نیز دو نماینده مجلس نسبت به صحبت‌های فرزین واکنش نشان دادند.  

 

نرخ آزاد با بانک مرکزی کار دارد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خبرگزاری دانشجو درباره افزایش نرخ ارز طی هفته‌های گذشته اظهار کرد که دو نوع تقاضا برای ارز و سکه وجود دارد که شامل تقاضای عادی و سفته بازی می‌شود. در شرایطی که نرخ تورم بالا باشد و مردم نگران حفظ قدرت خرید خود باشند، طبیعی است که تقاضای آن‌ها برای ارز، سکه، طلا و خودرو افزایش پیدا می‌کند

قادری تاکید کرد که وقتی نرخ تورم در طول سال‌های گذشته بالای 40 درصد بوده است، نباید انتظار داشت که نقدینگی خود را به جای ارز و سکه در سیستم بانکی قرار دهند تا با نرخ 23 درصد سود بگیرند

براساس اظهارات این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، متاسفانه استدلال بانک مرکزی این است که وقتی ارز کالاهای اساسی با نرخ 28500 تومان تامین می‌شود، نباید شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم در صورتی که چنین موضوعی امکان پذیر نیست. بانک مرکزی می‌گوید ما نرخ آزاد ارز کاری نداریم در صورتی نرخ آزاد با بانک مرکزی کار دارد.

کنترل ارز از دست دولت خارج شده است

مهرداد گودرزوند چگینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به شفقنا گفت که کنترل نرخ ارز جزو وعده های دولت بود، انتظار می‌رفت که دولت بتواند بازار ارز را کنترل کند چراکه بخش مهم بازار ارز کشور در اختیار دولت است؛ لذا این بحث باید در خود دولت حل و فصل شود.

براساس اظهارات نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دولت اگر تا امروز راهکاری پیدا نکرده است باید از نخبگان دانشگاه‌های معتبر کشور استفاده کند تا راهکاری برای حل موضوع بازار ارز ارائه دهد؛ چراکه گرانی ارز قطعا تاثیر خود را بر زندگی و سفره مردم خواهد گذاشت و معیشت مردم مستقیم با ارز ارتباط دارد.

گودرزوند چگینی تاکید کرده که دولت اگر بخواهد حقوق مردم را با دلار بدهد که مشکلی نیست و نرخ ارز هم بالا برود مردم خوشحال می‌شوند اما وقتی قرار است حقوق‌ها به ریال داده شود باید فکری کرد زیرا ارزش پول ملی هر روز کاهش می‌یابد.

به گفته نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تیم اقتصادی دولت باید تقویت شود و دولت فکر جدی به حال تیم اقتصادی کند چرا که به نظر می‌رسد تیم اقتصادی نمی‌تواند اهدافی که دولت به آنها وعده داده بود را عملیاتی کند.

گودرزوند چگینی اظهار کرده که اگر همین سیاست‌ها در بازار ارز پیش برود، وضعیت خوبی در بازار نخواهیم داشت اما امیدواریم با ورود دولت روند کاهشی را در بازار ارز شاهد باشیم اما به نظر می‌رسد که کنترل ارز از دست دولت خارج شده است.