به گزارش اکوایران، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در بازدید از شرکت اعتبارسنجی ایران با بیان خاطره‌ای شخصی از مراجعه به بانک به جهت اعتبارسنجی گفت: قبل از دوره وزارت برای اخذ وام به بانک مسکن رفته بودم. مدارکی که بانک نیاز داشت را تهیه کردیم. مسئول بانک گفت شما سه روز دیگر بیا. گفتند یک مرحله اعتبارسنجی باقی مانده است. سه روز بعد گفتند نتیجه اعتبارسنجی شما آمده و تا الان وام نگرفته‌اید و کارنامه شما سفید است. من گفتم قبل از این وام گرفته‌ام ولی آنها گفتند وامی از شما ثبت نشده است.

وی افزود: این خاطره را به این دلیل گفتم که به تلاش سه سال دوستان در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در زمینه اعتبارسنجی پی ببرید. ۱۰ سال آینده خواهید دید که این جثه به ظاهر  کوچک شرکت اعتبارسنجی تا چه میزان در قاعده سازی فعالان اقتصادی کشور موثر خواهد شد.

گفتیم مردم از وثیقه و ضامن تا حد ممکن رها شوند

وزیر اقتصاد ادامه داد: بهمن ۱۴۰۰ خدمت شهید رییسی رسیدیم و بعد از آن به شکل ویژه اولین گام در خدمات خرد مردم توسط شبکه بانکی برداشته شد. ما هم در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کمک کردیم. آنجا بیان شد که مردم را از وثیقه و ضامن تا حد ممکن رها کنیم. برای اینکه دامنه خدمت را گسترش دهیم نیازمند برنامه جامع در دولت بودیم. از سال ۱۴۰۱ بعد از تغییر تیم مدیریتی شرکت اعتبارسنجی، سرفصل‌های مهم همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور شکل گرفت.

خاندوزی افزود: در حال حاضر مدل اعتبارسنجی پیشین کشور پس از هشت سال تغییر کرده است؛ اجرای آزمایشی آن در چهار بانک و موسسه اعتباری اجرا شد و از اواخر شهریورماه تمامی بانک‌های کشور مدل اعتبارسنجی خود را بر اساس مدل جدید دریافت خواهند کرد. در الگوی جدید ۱۸ مورد اطلاعاتی به حدود ۷۰ مورد اطلاعاتی افزایش پیدا می‌کند. همچنین به جای اینکه اعتبارسنجی فقط برای یک سوم مردم پوشش داده شود پوشش ۱۰۰ درصدی ایجاد خواهد شد.

بدرفتاری مالی هزینه دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در حال حاضر دو سوم جمعیت کشور به این الگوی جدید می‌پیوندند و کمک خوبی به دسترسی عادلانه افراد به اطلاعات خواهد بود. همچنین انگیزه ایجاد می کند که هرکس بداند بدرفتاری مالی او هزینه دارد.

وی ادامه داد: قبلا کسی با خوش رفتارها کاری نداشت و بدرفتارها تسهیلات دریافت می‌کردند. این قاعده قرار است برعکس شود و دولت چهاردهم بتواند از این ابزار حکمرانی بسیار خوب استفاده کند. اصرار بر فراگیری از سمت دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی نیز لازم است.

به گفت خاندوزی، به زودی شرکت‌های بیمه کشور نیز به اعتبارسنجی می‌پیوندند که یک نظام انگیزه بخش کاملا سیستمی ایجاد خواهد شد.

او در پایان گفت: امروز در جلسه هیات دولت گزارشی درباره اقدامات اعتبارسنجی به دکتر پزشکیان ارائه دادم که گفتند داده‌ها تجمیع شود و اگر همین اتفاق بیفتد خیلی از اتفاقات مثبت بعد از آن رخ می‌دهد.

فرایند اعتبارسنجی یک تحلیل آماری از سوابق مالی و اعتباری متقاضی دریافت تسهیلات است تا بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری با بررسی آن فرد متقاضی را تعیین اعتبار کرده و بر اساس آن، تعیین کنند که آیا فرد واجد شرایط اخذ وام است یا نه؟ 

سامانه‌های اعتبارسنجی بانکی بر اساس اطلاعات متقاضیان که در بانک مرکزی ثبت شده و در یک بستر یکپارچه در اختیارشان قرار می‌گیرد، می‌توانند تحلیلی از وضعیت و شرایط متقاضیان ارائه و بر اساس آن، رتبه اعتباری متقاضی را تعیین کنند.

لازم به ذکر است که این رتبه بین صفر تا ۹۰۰ خواهد بود و هرچه به ۹۰۰ نزدیک‌تر باشد به این معنا است که متقاضی شرایط بهتری برای دریافت وام دارد.

بانک‌ها بر اساس سیاست‌ها و ضوابط خود، تصمیم‌گیری می‌کنند که به کدام رتبه‌ها تسهیلات دهند و کدام رتبه‌ها را فاقد شرایط برای دریافت وام و تسهیلات بدانند. 

سامانه‌های اعتبارسنجی این امکان را فراهم می‌کنند که متقاضیان تنها با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خود، پس از چند دقیقه ارزیابی شده و رتبه آماری ارائه‌شده توسط سامانه‌ها در اختیار بانک قرار گیرد.