به گزارش اکوایران، در آخرین گزارش تامین ارز بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا ۴ شهریور، ۲۸ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار ارز کشور تامین شده است. بر اساس این گزارش، بیش از ۶ میلیارد دلار به کالاهای اساسی و دارو، حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار به کالاهای تجاری و بازرگانی و ۷۳۰ میلیون دلار به بخش خدمات تخصیص داده شده است. مقدار ارز کل تامین شده نسبت به هفته گذشته (۲۸ مرداد) حدود ۴ درصد و برابر با یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار بیشتر بوده است.

030608

تخصیص ۲۷ میلیارد دلار برای واردات

از ابتدای سال تا ۴ شهریور، ۲۸ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار ارز کشور توسط بانک مرکزی تامین شده است. این مقدار ارز برای واردات چهار دسته کالا و خدمات استفاده شده است. برای دسته کالاهای تجاری و بازرگانی ۱۵ میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار ارز تامین شده است. برای دسته واردات در مقابل صادرات ۶ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار ارز تخصیص یافته است. همچنین، برای واردات خدمات نیز ۷۳۰ میلیون دلار ارز تامین شده است.

ارز تخصیصی به کالاهای اساسی و دارو بیش از ۶ میلیارد دلار

بر اساس گزارش بانک مرکزی، مجموعا ۶ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار به کالاهای اساسی و دارو ارز تخصیص یافته است. از این مقدار ۴ میلیارد و ۹۴۶ میلیون دلار صرف واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شده است. این گروه شامل گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌ها و سایر می‌باشد. به دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار ارز تخصیص یافته است. ارز تخصیص یافته به این دسته با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برآورد شده است.

030608

مقدار ارز تخصیص یافته به بخش صنایع

به طور کلی، ارز مورد نیاز صنایع در شش گروه دسته‌بندی شده و برای آن‌ها مجموعا ۲۱ میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. مشمولان دریافت این وجه یا ارز را به صورت نیمایی دریافت کرده‌اند یا واردات در مقابل صادرات داشته‌اند.

030608

از میان این شش گروه، بیش‌ترین حجم واردات در مقابل صادرات بعد از گروه «سایر»، یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار بوده که به «صنایع حمل‌ونقل خودرو» مربوط می‌شود. در مقابل، کمترین ارز تخصیص یافته از این محل، تنها ۴۳ میلیون دلار بوده که به «منسوجات و پوشاک» تعلق دارد.

به طور کلی در بخش صنعت، ۱۵ میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار به ارز نیمایی و ۶ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار به واردات در مقابل صادرات تخصیص یافته است.