به گزارش اکوایران؛ عبدالناصر همتی در کانال تلگرامی خود بر ضرورت اولویت دادن پرداخت وام ازدواج جوانان تاکید کرد. وی در توضیح این موضوع گفت :  با توجه به صف ۳۰۰ هزار نفری وام ازدواج و محدودیت منابع بانک‌های کشور پیشنهاد دادم در مورد طرح امکان تأمین لوازم خانگی مورد نیاز زوج‌های جوان هم، در کنار پرداخت وام نقدی، بررسی لازم بشود که کمک خوبی هم به رونق تولید می‌کند.

این توضیحات در حالی منتشر شد که در برخی از کانال‌ها و فضای مجازی خبری با عنوان «دستور وزیر اقتصاد مبنی بر غیرنقدی شدن بخشی از وام ازدواج»  دست به دست می شد؛ درحالیکه همتی در جلسه با مدیران بانک‌های دولتی، بر سر امکان اجرایی شدن این طرح و بررسی روند نتیجه‌بخشی آن تاکید کرده بود .  این طرح، در صورت امکان اجرایی شدن، می‌تواند به صورت اختیاری برای زوج‌های جوانی که تعجیل داشته و منتظر وام ازدواج برای تأمین لوازم خانگی موردنیاز تشکیل خانواده هستند، راه گشا باشد.

راهکار همتی برای رفع مشکل وام ازدواج 

به گفته وزیر اقتصاد وام ازدواج امسال بدون توجه به میزان افزایش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها با دو برابر شدن به ۳۰۰ میلیون افزایش یافته است و لذا بانک‌ها به دلیل سایر تعهدات به کندی و با تأخیر نسبت به پرداخت وام ازدواج پرداخت می‌کنند و مورد اعتراض نمایندگان مجلس هم بوده است .

به خاطر محدودیت منابع بانک‌ها خواستار ارائه طرحی از سوی معاونت بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای هماهنگی بانک‌ها با هماهنگی با بانک مرکزی در این زمینه شد که در صورت امکان بخشی از وام ازدواج به صورت غیر نقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی مورد نیاز زوج‌های جوان به متقاضیان پرداخت شود. اما  تاکید بر این است که تا نتیجه بخشی چنین طرحی، اولویت را به وام ازدواج دهند چرا که مطالبه بسیاری از مردم است.

اقدامات بانک مرکزی برای کوتاه‌شدن صف وام ازدواج 

برآوردها نشان می‌دهد برای پرداخت وام ازدواج 800 هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است. در حالی که توان پرداخت شبکه بانکی بیش از 300 هزار میلیارد تومان نیست. بانک مرکزی برای رفع این مشکل مکاتباتی با مجلس انجام داد تا زمینه برای تامین منابع و کاستن از صف متقاضیان فراهم شود. هر چند این منابع کافی نبوده و نیاز است تا منابع دیگری به جز منابع بانکها برای پرداخت تسهیلات ازدواج به شبکه بانکی تزریق شود .

اما بانک مرکزی برای کاستن از صف متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری تدابیر خاصی نیز به کار گرفته است. به طوری که سال گذشته با وجود معافیت دو بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت از پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند اوری با رایزنی انجام شده این دو بانک نیز به بانک‌های پرداخت کننده این تسهیلات افزوده شدند.

بانک مرکزی در عین حال برای استفاده حداکثری از منابع شبکه بانکی علاوه‌بر سپرده‌های قرض الحسنه پس‌اندار، سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری را نیز برای پرداخت وام ازدواج درگیر کرد و تا ۵۰ درصد تغییر در مانده حساب جاری بانک‌ها به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و اشتغال را در ابلاغیه سهمیه بانک‌ها لحاظ نموده است.