به گزارش اکوایران؛ در پی نپذیرفتن نرخ هزینه استعلام از سوی شرکت‌های بیمه آنلاین در اقدامی بیمه مرکزی دسترسی استعلام بیمه را قطع کرد. پیش از این از طریق سامانه سنهاب و به صورت رایگان این سرویس در اختیار شرکت های بیمه ای قرار می گرفت اما بیمه مرکزی برای ارائه این سرویس مبلغی را به عنوان هزینه به ازای هر استعلام تعیین کرده است.

مصوبه شورای عالی بیمه در خصوص شرکت های بیمه نوآور 

بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه که در دی ماه سال گذشته در خصوص شرکت‌های بیمه نوآور به تصویب رسید، بیمه مرکزی موظف شد تا با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و حفظ حریم خصوصی امکان دسترسی شرکت‌های فناور بیمه‌ای را به سامانه‌های اطلاعاتی مرتبط با فعالیت آنها فراهم کند.

در این مصوبه هیچ تبعیضی میان شرکت‌های بیمه نوآور یا اینشورتک‌ها و سایر شرکت‌های بیمه‌ای و کارگزاری آنها در اتصال به سامانه‌های اطلاعاتی ایجاد نشده است.

 اما انجمن فین‌تک در نامه‌‌ای به معاون اول ریاست‌جمهوری، نسبت به هزینه های دریافت شده بابت استعلام بیمه از اینشورتک‌ها اعتراض کرده است و این افزایش ناگهانی در هزینه خدمات را عامل مهمی در قفل شدن این کسب و کار و ازبین رفتن اعتماد عمومی به خدمات بیمه ای اعلام کرده است.

هزینه استعلام بیمه چقدر تغییر کرد

پیشتر هزینه استعلام هر بیمه نامه برای شرکت‌های آنلاین به ازای هر استعلام ۵۰ تومان بود اما بیمه مرکزی نرخ استعلام را به ۲هزار و ۵۰۰ تومان تغییر داد که این رقم مورد اعتراض شرکت‌های بیمه آنلاین مانند ازکی بیمه، بیمه بازار و بیمه دات‌کام قرار گرفت، بیمه مرکزی پس از این اعتراض نرخ هر استعلام را به ۵۰۰ تومان تغییر داد اما طبق گفته شرکت‌های بیمه این رقم نیز تقریبا ۲۵ درصد از سود این شرکت‌ها به‌شمار می‌آید و با توجه به اینکه این سرویس برای همه شرکت‌های بیمه و کارگزاری‌های بیمه‌ای رایگان است پرداخت این میزان هزینه با توجه به اینکه قادر به دریافت آن از کاربرانشان نیستند فشار مضاعفی به آنان وارد می‌کند.

طبق گفته فعالان این صنعت بیمه بیشترین مراجعه به شرکت‌های آنلاین برای استعلام بیمه است و تقریبا یک درصد از استعلام‌های بیمه منجر به خرید بیمه‌نامه می‌شود و در شرایطی که تمامی شرکت‌های بیمه این سرویس را رایگان دریافت و به مشتریانشان رایگان سرویس می‌دهند ارئه این سرویس برای اینشورتک‌ها با دریافت وجه و هزینه امکان‌پذیر نیست.