به گزارش اکوایران، محمدرضا فرزین، رییس‌کل ‎بانک مرکزی امروز -19 مهر- به منظور شرکت در دومین نشست روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو گروه بریکس و انجام مذاکرات دوجانبه با همتایان خود، تهران را به مقصد مسکو ترک کرد. 

چهاردهمین اجلاس سران کشور‌های عضو گروه بریکس از تاریخ 22 تا 24 اکتبر (اول تا سوم آبان) سال جاری در شهر کازان روسیه برگزار خواهد شد.

گروه بریکس یا قدرت‌های اقتصادی نوظهور هم‌اکنون درحال گسترش چندجانبه از نظر شمار اعضا و به لحاظ نفوذ جهانی است. این گروه در سال 2009 تاسیس شد. روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی اعضای موسس آن هستند و جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی سال 2024 به گروه بریکس ملحق شدند و چندین کشور دیگر از قبیل ترکیه و سوریه نیز خواهان عضویت در آن هستند.

هم‌اکنون 40 درصد از منابع مالی جهان، 25 درصد تجارت جهانی و 35.6 درصد تولید ناخالص داخلی طبق گزارش بانک جهانی در اختیار کشور‌های عضو گروه بریکس است.

در سال 2014 بریکس با ایجاد بانکی با نام «بانک توسعه جدید» که هدف آن تزریق نقدینگی و تامین منابع مالی برای زیرساخت‌ها و پروژه‌های اقتصاد‌های نوظهور بود.

خبر مرتبط
توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه با قرارداد پیمان پولی دوجانبه

اکوایران: رئیس کل بانک مرکزی از امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه بین ایران و روسیه خبر داد. این قرارداد به منظور تامین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری میان دو کشور منعقد شده است.

استفاده از ارزهای محلی، راهکار فرزین برای کاهش سلطه دلار

رییس‌کل بانک مرکزی کشورمان 14 تیرماه در کنکره مالی روسیه از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به ایجاد نهاد مالی مشترک میان کشور‌های عضو گروه بریکس خبر داد و گفت: ایجاد نهادی مشابه FATF در میان کشور‌های عضو بریکس فرصت بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌های بانکی میان کشور‌های عضو است.

فرزین همچنین تاکید کرد: استفاده از ارز‌های محلی میان کشور‌های عضو گروه بریکس در مناسبات تجاری و اقتصادی بستر ساز کاهش سلطه دلار در مبادلات بین‌المللی است.

خبر مرتبط
فرمان دلاری به فرزین

معامله‌گران می‌گویند بازار دلار مثل جاده لغزنده است، باید با احتیاط رفت. سوخت نوسان در بازار داخلی و خارجی چیست؟

دریافت روبل روسی با کارت بانکی ایرانی

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه 16 مردادماه خبر داد که در چارچوب توافق پولی ایران و روسیه، ایرانی‌ها از حدود یک ماه دیگر می‌توانند با کارت بانکی خود از خودپردازهای روسیه روبل بگیرند. او در ادامه درخصوص گام بعدی توافق پولی بین دو کشور اظهار کرد: مرحله دوم این است که روس‌ها بتوانند از کارت میر خود در داخل ایران استفاده کنند، چون از نظر فنی، ‌‌‌‌این کار نیاز به‌کار بیشتر دارد، ‌‌‌‌حدود ۶ ماه بعد، کارت میر در ایران فعال خواهد شد که بیشتر در خرید کالاها و اجناس برای شهروندان روس مفید خواهد بود.

مرحله سوم، ‌‌‌‌خرید با کارت بانکی ایران در فروشگاه‌های روسیه: جلالی افزود: در مرحله سوم، ‌‌‌‌ ایرانیان قادر خواهند شد که در فروشگاه‌های روسیه نیز با کارت بانکی شبکه شتاب خود خرید کنند.

به گفته جلالی، بنا بر این است که بخشی از توافق‌های پولی در این چارچوب در سال‌۲۰۲۴ و بخشی هم در نیمه اول سال‌۲۰۲۵ انجام شود. وی افزود: این به آن معنا است که طی ۱۰ ماه آینده هر سه مرحله عملیاتی خواهد شد.

خبر مرتبط
با کارت بانکی ایرانی روبل روسی دریافت کنید!

پس از 15 ماه داوود منظور با سازمان برنامه و بودجه خداحافظی کرد و حمید پورمحمدی دوباره به این سازمان برگشت؛ او امروز رسماً سکان مرکز ترسیم نقشه راه مالی دولت را به دست گرفت.

قرارداد پیمان پولی ایران و روسیه

رئیس‌کل بانک مرکزی هم ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ از امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه برای تبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داده بود. این طرح به منظور تسهیل تجارت بین دو کشور و کاهش وابستگی به دلار و یورو طراحی شده است.

با اجرای این طرح، مبادلات تجاری بین ایران و روسیه به طور مستقیم با استفاده از پول‌های ملی دو کشور (ریال و روبل) انجام خواهد شد. این امر به حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول کمک خواهد کرد. علاوه بر این، مبادله با پول ملی می‌تواند به تقویت روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و روسیه نیز منجر شود. حال به گفته محمدرضا فرزین زیرساخت‌های معاملات توافقی ریال برون مرزی با روسیه فراهم شده است.