به گزارش اکوایران ظرف یک هفته منتهی به روز جمعه نهم سپتامبر، برخی فلزات پایه به مسیر رشد بازگشته و از زیان برخی دیگر در هفته قبل منتهی به روز دوم سپتامبر کاسته شد؛ به این ترتیب در معاملات آتی کامکس مس 4.6 درصد، روی 1.5 درصد، سرب 1.6 درصد و نیکل 12 درصد گران شدند؛ این در حالی بود که در این بازه زمانی قلع 8.5 درصد سقوط نرخ داشت؛ آلومینیوم هم در این بازه زمانی نوسان محدودی را به ثبت رساند و 0.37 درصد از ارزش آن کاسته شد.

عقب‌نشینی شاخص دلار آمریکا از رکورد 20 ساله و نوسان در کانال 108 واحدی، انتشار داده‌های تورمی چین کمتر از انتظار و احتمال تقویت محرک مالی از سوی دولت این کشور مهم‌ترین دلایل بهبود قیمتی فلزات غیرآهنی ظرف یک هفته اخیر بود. در این شرایط احتمال اختلال در عرضه برای برخی از این فلزات باعث شد تا مسیر صعود قیمتی آن‌ها تسهیل شود. به این ترتیب در بازه زمانی یک هفته منتهی به روز جمعه نهم سپتامبر 1.5 درصد بر میزان شاخص قیمتی فلزات پایه در بورس لندن افزوده و این شاخص تا 3 هزار و 664 واحد افزایش یافت.  

مسی‌ها بخشی از زیان را جبران کردند

این هفته فلز سرخ با رشد قیمت 4.6 درصدی در معاملات آتی کامکس مواجه شد و تا 3.58 دلار به ازای هر پوند افزایش یافت، البته همچنان بازده فلز سرخ در بازه زمانی یک ماهه و یک ساله منفی هست. در عین حال مس در معاملات نقدی و تحویل فیزیکی در بورس فلزات لندن نیز پس از تجربه کف‌نشینی در کانال 7500 دلاری در هفته قبل، تا روز جمعه توانست تا 7 هزار و 906 دلار به ازای هر تن رشد نرخ داشته باشد.

تورم برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان چینی در ماه اوت کاهش داشت؛ براساس داده‌‌‌های منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین  شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اوت نسبت به زمان مشابه در سال قبل  2.5 درصد رشد داشت؛ این در حالی بود که این شاخص در ماه ژوئیه نسبت به سال قبل افزایش 7/ 2درصدی را تجربه کرده بود. در عین حال شاخص قیمت تولیدکننده برای ماه اوت نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.3 درصد افزایش یافت که این رقم پایین‌‌‌ترین نرخ رشد آن پس از فوریه 2021 است. عقب‌نشینی تورمی در چین باعث می‌شود تا دستت دولت این کشور برای اعمال محرک‌های مالی باز باشد و این موضوع از رشد نرخ فلز سرخ حمایت می‌کند.

تحلیلگران سی‌آر‌یو از بهبود تقاضای فلز سرخ خبر می‌دهند و برآورد می‌کنند که تقاضا برای این فلز در سه ماهه چهارم سال جاری قوی‌تر شود، این خبر در شرایطی که اخباری مبنی بر اختلال در بخش عرضه معدنی مس نیز به گوش می‌رسد، می‌تواند از رشد نرخ این فلز حمایت بیشتری داشته باشد.

کارگران معدن مس اسکاندیدا واقع در شیلی به دلیل پایین بودن ایمنی تصمیم بر اعتصاب گرفتند. این معدن بزرگترین معدن مس فعال در دنیا است و شرکت بی‌اچ‌پی بهره‌برداری از آن را بر عهده دارد.

نوسان مثبت مس در محدوده کف

فلز روی این هفته بازده مثبت هفتگی 1.5 درصدی را به ثبت رساند و با نرخ 3 هزار و 182 دلار به ازای هر تن معامله شد؛ البته بازده آن در بازه زمانی یک ماهه همچنان منفی 11.8 درصد بود. نگرانی از قرنطینه‌های جدید کرونایی در چین به‌عنوان بزرگترین بازار مصرف این فلز و واهمه از بروز رکود جهانی سیگنالی کاهشی برای این فلز به همراه دارد، اما صعود نرخ انرژی در اروپا و توقف تولید روی در برخی واحدهای اروپایی با احتمال کاهش عرضه توانسته به رشد محدود قیمتی این فلز در هفته اخیر منجر شود.  

در شرایط کنونی تصمیم فدرال رزرو برای افزایش مجدد نرخ بهره و میزان آن، مقدار واقعی محرک اقتصادی تزریق شده در اقتصاد چین و میزان جدیت دولت پکن در اجرای قرنطینه‌های کرونایی می‌تواند روند نوسان قیمتی در بازار فلزات پایه را فارغ از سیگنال‌های عرضه جهت‌دهی کند.