به گزارش اکوایران؛ سهام بانک اقتصاد نوین از جمله سهام های صنعت بانکداری بورس تهران است که بهار امسال را با رشد قیمت پشت سر گذاشته بود. در بهار امسال، سهام بانک ملت، بانک دی، بانک پاسارگاد، بانک اقتصاد نوین و بانک خاورمیانه بازدهی قیمتی مثبت داشتند. ارزش بازاری سهام بانک اقتصاد نوین در بورس تهران نزدیک به 9.8 هزار میلیارد تومان است و سهام این بانک در بازار دوم بورس تهران معامله می شود.

صورت های مالی بانک اقتصاد نوین نشان می دهد که این بانک در ماه های سال جاری افزایش درآمد داشته و در سه ماهه ابتدایی امسال توانسته است با به دست آوردن 654 میلیارد تومان سود خالص، رشد 57 درصدی را در سودآوری خود به نسبت سه ماهه سال 1400 به ثبت برساند.

عملکرد مالی بانک اقتصاد نوین از ابتدای سال 99

بانک اقتصاد نوین در سال 1400 رشد قابل توجهی را در خالص درآمد تسهیلات خود داشته است. خالص درآمد تسهیلات اعطایی این بانک در سال 99 هزار و 663 میلیاردتومان بوده اما در سال 1400 با رشد 143 درصدی، این عدد به 4 هزار و 38 میلیارد تومان رسیده است. خالص درآمد کارمزد ها نیز برای این بانک در سال گذشته رشد 70 درصدی داشته و از 859 میلیارد تومان سال 99 به هزار و 460 میلیارد تومان افزایش یافته است. نکته مثبت دیگری که در صورت های مالی تلفیقی این بانک به چشم می خورد، کاهش 34 درصدی هزینه مطالبات مشکوک این بانک در سال قبل است. با وجود رشد درآمد های بانک اقتصاد نوین در زمینه تسهیلات و کارمزد ها، سال گذشته خالص سود مبادلات ارزی کاهش 97 درصدی داشته و هزینه های اداری و هزینه های مالی نیز به ترتیب افزایش 45 درصدی و 436 درصدی داشته اند. بانک اقتصاد نوین با وجود فراز و فرود هایی که در درآمد ها و هزینه های خود داشته، سال 1400 را با سود خالص 2 هزار و 675 میلیارد تومانی به پایان رساند که 24.5 درصد بیشتر از سود خالص سال 99 بوده است و نشان از عملکرد مالی قابل قبول این بانک در سال گذشته دارد.

عملکرد مالی ونوین یکساله06.20

صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری بانک اقتصاد تغییرات قابل ملاحظه ای را در عملکرد مالی این بانک به نمایش گذاشته است. خالص درآمد تسهیلات و کارمزد سه ماهه ابتدایی امسال رشدی کمتر از 10 درصد به نسبت سه ماهه سال قبل داشته و در هزینه های اداری و مالی شاهد افزایش 60 درصدی و 175 درصدی به نسبت بهار سال قبل هستیم. با وجود رشد هزینه های اداری و مالی، بانک اقتصاد نوین در سه ماهه ابتدایی سال جاری کاهش 98 درصدی در هزینه مطالبات مشکوک و الوصول خود داشته، این هزینه در بهار سال قبل 519 میلیارد تومان بوده و در بهار امسال به 8.7 میلیارد تومان نزول کرده است. این کاهش باعث شده تا رشد هزینه های مالی و اداری تأثیری بر سود خالص این سه ماه نداشته باشد و سود خالص بهار 1401 با 57 درصد افزایش به 654 میلیارد تومان برسد.

عملکرد مالی ونوین سه ماهه06.20

مجمع عمومی اقتصاد نوین در انتهای تیر ماه 1401

بانک اقتصاد نوین دارای سهم 9.5 درصدی از منابع بانک های عضو کانون و 3.3 درصدی از سهم بازار نقدینگی کشور می باشد. همچنین حدود 13% سهم تسهیلات اعطایی کانون بانک های خصوصی را به خود اختصاص داده است و در جایگاه سوم بانک های عضو کانون قرار دارد.  تعهدات ضمانت نامه ریالی بانک رشد 80 درصد داشته است و در این بخش جایگاه بانک به رتبه دوم بانک های عضو کانون رسیده است.  7 مدرسه در سال 1400 افتتاح شده است و تعداد کل مدارس ساخته شده بانک به 47 رسیده است.  شرکت های زیرمجموعه بانک نیز همانند خود بانک در سال های اخیر وضعیت عملکردی مناسب داشته اند. تسهیلات اعطایی بانک عموما مشتری های حقوقی و شرکت های بزرگ و صنایع پیشران هستند. منابع بانک در سه سال اخیر جهش رشد قابل توجهی داشته است بر خلاف سال های پیش از آن. کل منابع بانک در این سال به 1714 هزار میلیارد تومانی رسیده است. رشد 6 برابری طی سه سال اخیر از این نظر مشاهده می شود.  نسبت مطالبات غیرجاری (NPL) به دلیل رعایت بهداشت اعتباری کاهش جدی در سال های اخیر داشته است و از 27% به 7% رسده است. علت آن رشد تسهیلات بوده اما مطالبات مشکوک افزایش نداشته است. مطالبات از شرکت توسعه عمران پایدار 300 میلیارد تومان می باشد که مربوط به سال 1398 می باشد و برای تشکیل پورتفویی در بازار سرمایه پرداخت شده است. شرکت بابت خسارت ناشی از اضافه پرداخت مالیاتی، 1763 میلیارد تومان مطالبات از سازمان امور مالیاتی دارد که به دنبال دریافت می باشد و سازمان اصل اضافه پرداخت را قبول کرده اما در رابطه با خسارت، هنوز به توافق نرسیده است. در انتهای مجمع سود نقدی 63 ریالی معادل 10% سود خالص مورد تصویب قرار گرفت.

روند درآمدزایی ونوین در 17 ماه اخیر    

بانک اقتصاد نوین در سال 1400 نزدیک به 21 هزار میلیارد تومان درآمد تسهیلات اعطایی داشته است. با وجود تنوع مراجع درآمدی بانک ها، درآمد تسهیلات اعطایی در سال های گذشته اصلی ترین منبع درآمد بانک ها بوده و به همین دلیل برای مقایسه عملکرد ماهانه از این معیار استفاده کرده ایم. درآمد اعطای تسهیلات در 5 ماهه ابتدایی سال جاری 9هزار و 158میلیارد تومان بوده که به نسبت 5 ماهه سال 1400رشد 15.17 درصدی را تجربه کرده است. روند رشد درآمد تسهیلات بانک اقتصاد نوین در سال جاری تعادل خوبی دارد، به شکلی که بیشترین رشد ماه به ماه را فروردین با 32.7 درصد رشد و کمترین رشد را مرداد ماه با یک درصد کاهش به نسبت ماه مشابه در سال قبل به ثبت رسانده است. با در نظر گرفتن صورت مالی سه ماهه امسال، بانک اقتصاد نوین درصورتی می تواند رشد سود خالص خود را در صورت های شش ماهه امسال افزایش دهد که در برابر هزینه های اداری و مالی خود مدیریت درستی داشته باشد.

درآمد ماهانه ونوین06.20

بازدهی ماهانه نماد ونوین در یکسال گذشته

سهام بانک اقتصاد نوین در سال جاری در انتهای تیر ماه به دلیل برگزاری مجمع بسته شد و پس از بازگشایی، گپ قیمتی سود نقدی پرداخت شده درقیمت این سهام به وجود آمد. به همین دلیل برای بهتر مشخص شدن بازدهی قیمتی سهام این بانک، بازدهی قیمتی این نماد را نسبت به پرداخت سود نقدی تعدیل کرده ایم. سهام ونوین در شش ماهه دوم سال 1400 عملکردی خاصی نداشت و قیمت این سهام پس از طی کردن 4 ماه نزولی و دو ماه صعودی، فصل پاییز و زمستان را با بازدهی منفی یک درصدی به پایان رساند. نماد ونوین فروردین 1401 را در روند صعودی دو ماه قبلی طی کرد و در این ماه 7 درصد رشد قیمت داشت. سهام ونوین در اردیبهشت و خرداد امسال کاهش قیمت داشت و در نهایت وارد اصلاح تیر ماه بورس تهران شد. مرداد ماه صنعت بانکداری به وسیله افشای اخبار برجامی جان تازه ای گرفت و به عنوان یک صنعت ریالی بازار سرمایه مورد حمایت سهامداران خرد بود و سهام ونوین تا انتهای این ماه 11.5 درصد رشد قیمتی داشت. با کاهش هیجانات برجامی در پایان مرداد، تغییر روند معاملاتی در شروع شهریور ماه شکل گرفت و صنعت بانکداری وارد یک اصلاح سنگین شد به شکلی که تا امروز این اصلاح ادامه دارد. قیمت سهام بانک اقتصاد نوین تا 19 شهریورماه 12.4 درصد کاهش یافته و در مجموع، بازدهی تعدیل شده شش ماهه سال جاری را به منفی 13 درصد و بازدهی تعدیل شده یکسال اخیر ونوین را به منفی 14درصد رسانده است.

بازدهی ونوین06.20