ایران خودرو نماد است که فعالان باراز سرمایه از آن به عنوان یکی از لیدرهای بازار نام می‌برند. این نماد پر حاشیه و زیان‌ده در سال‌های اخیر بارها مسیر بازار را تغییر داده است و نوسان‌گیران به دنبال افت و خیزهای این نماد هستند. در عین حال خیلی از افراد بنیادی کار تمایلی به خرید و نگهداری این نماد در پرتفوی خود ندارند  اما دیده شده است که باز هم دچار جو کاذب می‌شوند و به بهانه داشتن نمادهای پر ریسک در پرتفوی دست به خرید این خودروساز جاده مخصوص می‌زنند.

عدم شفاف سازی در بهای تمام شده محصولات در صورت‌های مالی این شرکت از مواردی است که همیشه مورد بحث بوده است و چندی پیش هم پای این خودروساز به پرونده فولاد مبارکه باز شده بود. همه مسئولان از دست‌های پشت پرده و مافیای خودرویی در ایران صحبت می‌کنند و افزایش قیمت و عدم کیفیت محصولات تولیدی تا نحوه واگذاری سهام‌های زیر مجموعه این گروه خودروساز را به گردن دیگری می‌اندازند.

فارغ از هر نوع بحث بنیادی برای این نماد امروز نیم نگاهی به نمودار قیمتی این یکه تاز جاده‌ها می‌کنیم تا بار دیگر شعار تبلیغاتی این نماد در ذهن تداعی شود که راه تو را می‌خواند.

اما آنچه در نمودار در نگاه اول مشخص است احتمال وقوع یک الگوی کلاسیک دیگر در نمودار است و این بار الگوی کلاسیک سرو شانه. کمی با اغماض بخواهیم به نمودار نگاه کنیم نمودار بیش از نیمی از الگوی خود را تشکیل داده است و حالا در صدد ساختن قسمت پایانی است که با اما و اگرهای زیادی همراه است.

برای بررسی وجود یک الگو، آن هم از نوع کلاسیک ابتدا باید وجود یک روند خوب قبل از الگو را در نمودار ببینیم که می‌توان این روند نزولی را از اوایل فروردین امسال تا اواسط خرداد ماه دانست که قیمت سهم از 270 تومان خود را به محدوده 195 تومانی رسانده است و با رشد تا قیمت 230 تومان شانه سمت چپ را تشکیل داده است. در مرداد ماه به پایین ترین قیمت خود رسیده است و با لمس اعداد حوالی 170 تومانی به مسیر صعودی برگشت تا سری برای این الگو ساخته باشد.

و حالا در چند روز گذشته با دیدن عدد 195 تومان برای ساخت شانه سمت راست آماده می‌شود. این الگو تا زمانی صحت دارد و می‌توان در مورد احتمال وقوع آن صحبت کنیم که سطح حمایتی 195 تومانی را از دست ندهد و در مسیر صعودی قرار بگیرد.

رشد قیمت و شکست مقاومت 230 تومانی این الگو را تکمیل کرده است و تا زمانی که قیمت سهم به بالای 230 تومان نرسد این الگو در حد یک احتمال خواهد ماند. در تحلیل تکنیکال مبحث رعایت حد زیان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

ایران خودرو