به گزارش اکوایران افزایش تقاضا برای فولاد در چین پیش از شروع تعطیلات روز ملی این کشور زمینه بهبود نسبی قیمت در بازار سنگ‌آهن دریایی آسیا را فراهم کرد و به این ترتیب بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین معیار پلتس با رشدی 1.6درصدی با نرخ 97 دلار و 60 سنت مورد معامله قرار گرفت. تقاضا برای سنگ‌آهن در معاملات آتی اندکی بهبود داشته و این موضوع از رشد بهای این محصول در بازار فیزیکی نیز حمایت کرده است.

با این وجود برخی منابع با اشاره به نشست کنگره حزب کمونیست چین که قرار است در 16 اکتبر برگزار شود، معتقدند نمی‌توان اظهار نظر دقیقی راجع به آینده بازارها در این کشور داشت، در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان و تجار سعی دارند تا خریدهای خود را در حداقل ممکن انجام دهند تا نتیجه این نشست که احتمالا بر روند سیاست‌های اقتصادی چین نیز اثرگذار می‌شود، مشخص شود.

احتمال اختلال در عرضه، زغال را گران کرد

نگرانی نسبت به عرضه زغال‌سنگ زمینه رشد بهای این محصول فوب استرالیا و سی‌اف‌آر چین را فراهم کرد، به این ترتیب پلتس بهای هر تن زغال‌سنگ کک‌شو سی‌اف‌آر چین را در روز سه‌شنبه 27 سپتامبر برابر 266 دلار و 50 سنت ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل رشدی 3 درصدی داشت.

احتمالا امسال نیز به رویه گذشته از میزان تولید زغال‌سنگ در استرالیا ظرف 3 ماهه چهارم سال به‌دلیل شرایط نامشاعد جوی و بارندگی کاسته می‌شود، افزایش نظارت‌های ایمنی در معادن چین نیز به کاشه تولید زغال در بازار داخلی این کشور منجر شده و به این ترتیب احتمال کاهش تولید در هفته‌های پیش‌رو از رشد بهای زغال در بازارهای جهانی حمایت کرده است. البته برخی فعالان بازار با استناد به حاشیه سود پایین فولادسازی در چین بر این باورند که این رشد قیمتی نمی‌تواند چندان دوامی در بازار داشته باشد.

پلتس بهای هر تن زغال‌سنگ کک‌شو سی‌اف‌آر چین را نیز در روز سه‌شنبه 27 سپتامبر برابر 308 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز قبل رشدی یک درصدی داشت. احتمال کاهش عرضه این محصول در هفته‌های آینده و خرید به منظور ذخیره‌سازی پیش از شرو تعطیلات روز ملی چین در اول اکتبر از مهم‌ترین دلایل رشد بهای زغال وارداتی به چین ظرف روزهای اخیر بود.

بازگشت قراضه به مسیر رشد نرخ

قراضه وارداتی به ترکیه مجدد وارد مسیر رشد قیمت شده است و به این ترتیب این محصول که در هفته گذشته تجربه سقوط به کانال 340 دلاری را نیز داشت در روز 27 سپتامبر با نرخ 372 دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز قبل افزایشی 7 دلاری داشت. فولادسازان ترکیه‌ای ظرف هفته‌های گذشته به دلیل تضعیف بازار فولاد از خرید قراضه اجتناب کرده‌اند، اما در شرایط کنونی برای استمرار تولید حداقلی نیاز به خرید قراضه دارند. این موضوع باعث شده تا این بازار با افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمتی مواجه شود.