بورس تهران بر خلاف انتظار در هفته‌ای نیمه تعطیل نوسانات زیادی را به خود دید. به این صورت که با افت 27 هزار واحدی در یک روز و جبران این افت با رشدهای 6 هزار واحدی در روز دوشنبه و رشد بیش از 12 هزار واحدی در روز چهارشبنه کار هفته نیمه تعطیل همراه با قطع اینترنت به پایان برد.

شاخص در آخرین روز کاری خود با رشد 12 هزار و 115 واحدی همراه شد تا شاخص را به عدد یک میلیون 346 هزارو 498 واحدی برساند و ارزش بازار بورس تهران به عدد 5 هزار و 64 همت برسد که البته با ارزش بازاری قبل از ریزش 27 هزار واحدی کمی فاصله دارد. ارزش بازار قبل از ریزش سنگین هفته قبل حوالی 5 هزار و 95 همت قرار داشت.

رئیس سازمان بورس تهران در اقدامی از قرار دادن سفارشات فروش توسط بازارگردان ها جلوگیری کرد تا سمت فروش را سبک کند و به بازار اجازه رشد دهد تا قیمت های بالاتری برای نمادها ثبت شود. اما به تعبیر خیلی از اهالی بازار این کار همچون برگزاری جلسه صبحانه در سال قبل و کاهش دامنه نوسان به منفی 2 درصد در سال پیشین آن تاثیر زیادی نخواهد داشت و همین بازارگردان‌ها در نقطه‌های بالاتر قیمتی اقدام به فروش‌های سنگین خواهند کرد.

پیش بینی بورس

اما از منظر تکنیکالی که به شاخص نگاه کنیم شاخص کمی از هیجان فروش خود فاصله گرفته است و اندیکاتور RSI اعداد بالایی را نشان می‌دهد و از رکورد سال جاری که عدد 11 واحد بود به حوالی 26 واحدی رسیده است.

چند روز پیش در خصوص انتهای موج پنجم برای موج شماری الیوت صحبت کردیم که باز به نظر می‌رسد در پایان موج پنجم است و انتظاری که از بازار با دیدگاه تکنیکالی می‌رود این است که روندی صعودی را به خود بگیرد. گزارشات ماهانه شرکت‌ها به همراه گزارشات 6 ماهه آنها می‌تواند به رشد بازار کمک کند.

البته گزارش فولاد چندان دلچسب نبود و مبلغ فروش ماهانه این شرکت برای شهریور ماه زیر 10 هزار میلیارد تومان ثبت شده که کمترین میزان در طول سال جاری بوده است.

سناریوهایی که می‌شود برای شاخص در نظر گرفت را می‌توان این گونه مطرح کرد که در حالت اول شاهد انتهای موج پنجم نزولی باشیم و شاخص مسیر صعودی را آغاز کند و اهداف بالاتر را مد نظر قرار دهد. حالت دیگر اینکه شاخص برای مدتی در این محدوده قیمتی رنج بازی کند و شاهد تغییرات خاصی در نمودار شاخص کل نباشیم و این ثبات مقداری شاخص تا انتهای مهر ماه ادامه دار باشد چرا که منتظر خبر هایی از نحوه نگارش بودجه سال 1402 خواهیم بود و باید دید دولت مردان چه برنامه‌ای برای شرکت‌های بورسی خواهند داشت. امیدواریم اتفاقی که برای شاخص بورس به واسطه بودجه سال پیش رقم خورد امسال تکرار نشود.

شاخص هم وزن نیز با افت چند هفته‌ای خود از میانگین 55 روزه به سمت میانگین 200 روزه حرکت کرده است که با نزدیک شدن به این محدوده حمایتی،  شاهد رشد مجدد این شاخص بودیم.

پیش بینی بورس

گروه فراکاب‌ها در آخرین روز معاملاتی در صف‌های خرید خوش درخشیدند و باید دید گه آیا شایعه‌ای که برای این گروه بر سر زبان‌ها افتاده است چقدر حقیقت دارد؟ شایعه‌ای که گفته می‌شود هر زمان که این گروه – فرابورس، بورس، کالا و انرژی- مثبت شدند بدانید که بازار روزهای مثبتی را به خود خواهد دید.

گروه خودرویی و سرمایه گذاری با ارزش‌های معاملاتی بالا و با رشد قیمتی به تعطیلات پایان هفته رفتند تا در فراورده‌های نفتی این نماد شپنا و شاوان باشند که روی مثبت 5 ایستادند.

اوضاع شرکت های ارتباطی این چند روز خیلی خوب نبود و های وب روی صفر تابلو ایستاد و آسیاتک روی منفی 3 ، اخابر وهمراه هم باز هم در کما رفتند؛ نمادهایی که خیلی وقت است کسی سراغی از آنها نمی‌گیرد.

پیش بینی بورس