به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه نُهم مهر ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل 15 هزار و 684 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 330 هزار و 878 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس با ریزش 6 هزار و 360 واحدی در سطح 386 هزار و 137 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 201 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 160 واحد قرار گرفت.  

خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 579 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 67 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

photo_2022-10-01_13-46-58

نمادهای راهبر بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «شبندر» و «فملی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «فارس»، «دانا» و «آسیاتک» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شراز» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «خدیزل» و «غصینو» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

رشد ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 670 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 613 میلیارد تومان بود که 53 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 541 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های بازار سهام

در معاملات شنبه 27 نماد صف خرید داشتند و 174 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 51 درصدی به 66 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 57 درصد افزایش یافت و 287 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 31 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 79 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد دانا (شرکت بورس بیمه دانا) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از دانا، نمادهای گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و ولشرق (شرکت لیزینگ ایران و شرق) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خساپا تعلق داشت که ارزش آن 16 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای فمراد، حفارس، فاذر و انرژی3 بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

نقشه