به گزارش اکوایران؛ معاملات امروز بازار سرمایه تفاوت چندانی با معاملات روز چهارشنبه نداشت و تنها تفاوت در رونق معاملات خرد و رکود معاملات اوراق بدهی دیده می شد. همچنان روند شاخص کل بازار با شاخص هم وزن متفاوت است و شاخص کل فرابورس در میان این دو شاخص به روند شاخص هم وزن میل می کند.

صورت های مالی شش ماهه منتشر شده در انتهای هفته قبل نیز معاملات تعدادی از نمادها را مثل نماد شتران حمایت می کرد و باعث شد تا ارزش معاملات خرد افزایش یابد.

روند شاخص کل هم وزن07.30

 امروز شاخص کل بورس تهران نسبت به روز معاملاتی قبل با 9 دهم درصد کاهش هزار و 219 واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و 308 هزار و 946 واحد رسید.

شاخص کل هم وزن بورس نیز بر خلاف شاخص کل با رشد 11 دهم درصدی بیش از 400 واحدرشد تراز داشت و در تراز 378 هزار و 994 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد تراز 1.33 واحدی در سطح 17 هزار و 854 واحد قرار گرفت.

روند شاخص کل فرابورس07.30

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 299 نماد رشد قیمت داشتند و 360 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 45 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 55 درصد بازار افت قیمت داشتند.

نماد های پیشران بازار

امروز قیمت سهام اغلب بزرگان بازار ریزش داشت و کگل ، کچاد و فولاد بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای شتران ، شپنا و حکشتی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بازار به ثبت رساندند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا ، شاوان و خدیزل بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای زاگرس ، شراز و ددانا بیشترین تأثیر کاهشی را در افت شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورسی امروز نیز شپنا بیشترین تراکنش را داشت و صدر نشین شد و شتران و خودرو در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی ، کمرجان و شاوان پرتراکنش ترین نماد ها بودند.

ارزش معاملات بازار  

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 18 هزار و  666 میلیارد تومان نزول کرد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 14 هزار و 461 میلیارد تومان بود که 77 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 32 درصدی به نسبت روز چهارشنبه به رقم 2 هزار و 49 میلیارد تومان رسید.

تداوم خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پانزدهمین روز متوالی منفی بود و 98 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام نوری اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن منفی 21 میلیارد تومان بود. پس از نوری نمادهای تمحرکه و بپاس بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. از طرف دیگر نمادهای قیستو و شاوان نیز به ترتیب با 29.7 میلیارد تومان و 16.8 میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را در روز شنبه تجربه کردند.

در معاملات روز شنبه 30 مهر ماه 87 نماد صف خرید داشتند و 47 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با رشد 20 درصدی به 220 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 26.8 درصد کاهش یافت و 71 میلیارد تومان بود.

عرضه و تقاضای بورس

در معاملات شنبه 87 نماد صف خرید داشتند و 47 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 20 درصدی به 220 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 26.8 درصد کاهش یافت و 71 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد حکشتی با صف‌ خرید 39 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از حکشتی، نمادهای وسالت، خفولا، بالبر و وآذر  بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وگردش تعلق داشت که ارزش آن 9.5 میلیارد تومان بود. پس از وگردش، نمادهای واحصا، ودانا، انرژی1 و حبندر صف فروش داشتند.

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (پالایشگاه نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 69 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن نمادهای خنصیر و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی با تعداد 337 میلیون سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد شپنا و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

آمار معاملات 07.30