به گزارش اکوایران قراضه وارداتی به ترکیه در روز دوشنبه 24 اکتبر همچنان در مسیر افت نرخ نوسان داشت؛ فولادسازان این کشور به دنبال خرید محموله‌های ارزان‌تر هستند و پلتس بهای هر تن قراضه را در روز ابتدایی هفته با کاهشی 3 دلاری نسبت به روز جمعه برابر 360 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. با این وجود پلتس در گزارش خود تاکید داشت که بسیاری از فولادسازان ترک حاضر به خرید قراضه در این نرخ نبوده و به امید کاهش بیشتر قیمت، فعلا از خرید دست کشیده‌اند.

شروع تعطیلات روز دیوالی یا نور از 24 اکتبر و 5 روز تعطیلی سراسری هند نیز مزید بر علت شده تا فولادسازان ترکیه‌ای بتوانند خواهان تخفیف بیشتر بر روی محموله‌های قراضه وارداتی به این کشور شوند. هند از جمله بزرگترین واردکنندگان قراضه در آسیا است، نبود فعالان هندی در بازار فرصت کاهش قیمت بیشتری در بازار این محصول فراهم می‌کند.

کاهش حجم محموله‌های صادراتی میلگرد و افت نرخ این محصول در بازارهای جهانی، فولادسازان ترک را ناچار به چانه‌زنی بیشتر برای خرید قراضه کرده است. پلتس بهای هر تن میلگرد صادراتی ترکیه، فوب این کشور را در روز دوشنبه 24 اکتبر با کاهش نرخ روزانه 7.5 دلاری برابر 662.5 دلار ارزیابی کرد.

بازار سنگ‌آهن رونق نگرفت

روند کاهش نرخ در بازار سنگ‌آهن وارداتی به چین ظرف روز ابتدایی هفته جاری ادامه داشت؛ به نحوی که پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر چین را با کاهشی 1.3 دلاری برابر 91.5 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. این افت نرخ در حالی در این بازار رقم خورد که در روز دوشنبه 24 اکتبر داده‌های رشد اقتصادی چین برای سه ماهه سوم امسال بهتر از پیش‌بینی اعلام شد و این موضوع می‌توانست خبری خوش میان فعالان بازار تلقی شود. اما فعالان بازار آهن و فولاد در چین به بهبود رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه سوم سال نسبت به سه ماهه دوم دل نبستند، چرا که تقاضای جدید وارد بازار محصولات فولادی نشده و بازار داخلی چین انباشته از محصولات تولیدی در هفته‌های قبل است. مجموع این موارد مانع از آن می‌شود که در کوتاه مدت فولادسازی در چین رونق گرفته و تقاضا برای سنگ‌آهن افزایشی شود.