به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 3 آبان ماه، شاخص کل بورس پایتخت از ابتدا روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 267 هزار و 59 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 10 هزار و 678 واحد ریزش کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز با افت 3 هزار و 571 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 369 هزار و 666 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 163 واحد کاهش به رقم 17 هزار و 488 واحد رسید. 

بورس

عرضه و تقاضا در معاملات سه‌شنبه

در معاملات سه‌شنبه 36 نماد صف خرید داشتند و 87 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 17 درصدی به 107 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 10 درصد کاهش یافت و 173 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 54 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 67 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) با صف‌ خرید 25 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وآذر، نمادهای خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد رمپنا تعلق داشت که ارزش آن 22 میلیارد تومان بود. پس از رمپنا، نمادهای غدشت، بالبر، ثفارس و حفارس صف فروش داشتند.

نمادهای سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 135 نماد رشد قیمت داشتند و 543 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 20 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 80 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

تداوم خروج سرمایه

در مجموع معاملات سه‌شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هجدهمین روز متوالی منفی شد و 399 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 29 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای وبملت (بانک ملت) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «وامید»، «رمپنا» و «کگل» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «شبندر»، «امین» و «غزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «مارون»، «فغدیر» و «صبا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غگلپا»، «چخزر» و «شبصیر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شبندر صدرنشین است و فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، ددانا و گدنا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 289 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 7 هزار و 373 میلیارد تومان بود که 65 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 301 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 108 میلیارد تومان بود. 

پس از شبندر، نماد فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن وبملت و غزر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام دی با تعداد 244 میلیون و 744 هزار و 473 سهم در صدر قرار گرفته است. دانا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد وبملت تعلق داشت. نمادهای خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.