به گزارش اکوایران نوردکاران کشور در روز چهارشنبه چهارم آبان ماه حدود 375 هزار تن میلگرد را در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با قیمت پایه‌ای در بازه 14 هزار و 300 تومان تا 15 هزار و 80 تومان عرضه کردند. این عرضه‌ها با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه نشد به نحوی که برای این حجم محصول تنها تقاضایی برابر 25 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت نیز 11 هزار و 400 تن میلگرد از این بازار با میانگین نرخ 14 هزار و 550 تومان به فروش رفت.

در حالی بازار مقاطع طویل فولادی در کشور به سیاق هفته‌های قبل با رکود سنگینی روبرو بود که این هفته گمرک ایران گمرک ایران با استناد به نامه معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، صادرات فولاد و سایر محصولات صنایع معدنی را «برای عموم» و « مطابق مقررات صادرات» آزاد اعلام کرد. انتظار می‌رفت انتشار این خبر بتواند بر انگیزه خرید از رینگ مقاطع طویل فولادی با هدف صادرات بیفزاید، اما این پیش‌بینی محقق نشد.

رکود سنگین حاکم بر بازار جهانی مقاطع طویل فولادی و استمرار روند افت قیمت در این بازار و مشخص نبودن چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات و نرخ آن مانع از آن شد که مصوبه آزادسازی صادرات به رونق رینگ مقاطع طویل فولادی منجر شود.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران نرخی برابر 15 هزار و 900 تومان خواهد داشت. این در حالی است که در همین روز هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 16 هزار و 100 تومان بدون مشتری است، در این شرایط طبیعی است که برای تاجر خرید میلگرد در مرز کانال 16 هزار تومان و حمل آن تا انبار با توجه به هزینه حمل صرفه اقتصادی ندارد.

در عین حال با احتساب نرخ ارز نمیایی 27 هزار و 300 تومان، بهای دلاری فروش هرتن میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران برابر 580 دلار خواهد بود. این در حالی است که هر تن میلگرد صادراتی فوب ترکیه برای تحویل در ماه نوامبر نرخی برابر 651 دلار به ازای هر تن داشته و فعالان بازار خبر از نبود مشتری برای این محصول می‌دهند. در این شرایط خرید میلگرد با نرخ 580 دلار از بورس کالا و تقبل هزینه حمل و صادرات آن‌هم با توجه به شرایط تحریمی کشور طبیعتا توجیه‌ اقتصادی ندارد. بنابراین این مصوبه در نرخ‌های فعلی میلگرد صادراتی و بهای ارز نیمایی نمی‌تواند زمینه رونق قابل توجه صادرات محصولات نوردی کشور را فراهم کند.