به گزارش اکوایران، خبر تغییرات اعضای شورای عالی بورس تهران امروز منتشر شد و مطابق این خبر غلامرضا مصباحی‌مقدم و مسلم پیمانی به عنوان اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار جایگزین آقایان علی سعیدی و میرفیض فلاح شده اند. همچنین احسان دشتیانه به عنوان عضو شورای یاد شده برای بورس کالا جایگزین رسول سعدی و علی امامی میبدی به عنوان عضو شورای یاد شده برای بورس انرژی تعیین شده‌اند.

در مهر سال قبل هیأت وزیران، سید موسی فیض فلاح شمس، علی سعیدی و احمد شعبانی به عنوان سه خبره مالی شورای عالی بورس انتخاب کرده بود و رسول سعدی به عنوان خبره بورس کالا و علی امامی میبدی به عنوان خبره بورس انرژی تعیین شده بودند. پس از یک سال فعالیت علی سعیدی، میرفیض فلاح و رسول سعدی از شورای عالی بورس کنار خواهند رفت و حالا نوبت افراد جدید اعلام شده برای ایفای نقش در شورای عالی بورس و اوراق بهادار تهران است.

اعضای جدید شورای عالی بورس و اوراق بهادار 

غلامرضا مصباحی مقدم مجتهد و سیاستمدار اصولگرا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادوار هفتم، هشتم و نهم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی این مجمع و نماینده مجلس خبرگان رهبری است. مصباحی مقدم سطح خارج فقه و اصول را گذراند و به رتبه اجتهاد رسیده است. مصباحی مقدم مدرس دوره‌های فقه و فقه الاقتصاد در حوزه و دانشگاه است. او مؤسس و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است. مصباحی مقدم در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۱۳۹۸ با کسب آرای لازم توانست به جمع نمایندگان خبرگان رهبری اضافه شود. از فعالیت های علمی و پژوهشی وی می‌توان به ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق، عضویت در هیئت امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طی دو دوره چهارساله و ریاست بر گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها از سال ۱۳۷۵ اشاره کرد که تاکنون ادامه دارد. مصباحی مقدم از ابتدا به دولت سیزدهم نزدیک بوده و شایعاتی درباره دخالتش در انتصاب مدیران جوان امام صادقی دهان به دهان می‌گشت.

مسلم پیمانی فروشانی، فارغ‌التحصیل دکترای مدیریت مالی از دانشگاه علامه طباطبائی بوده و مدرک کارشناسی ارشد خود را در همین رشته از دانشگاه تهران اخذ کرده است. این مدرس دانشگاه که اکنون عضو هیئت علمی و مدیر گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبائی است، عمده وقت خود را در انجام کارهای آموزشی و پژوهشی صرف می‌کند و البته در زمینه مشاوره برای شرکت‌ها، به‌خصوص در حوزه های ریسک و اوراق مشتقه نیز فعالیت‌های اجرایی مختلفی دارد. عمده فعالیت مسلم پیمانی در ارکان بورس و شرکت‌های وابسته مانند سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، عضویت در هیئت مدیره دیگر شرکت‌ها، عضویت در هیئت داوری، ارائه مشاوره در حوزه ریسک و … است. وی مقالات علمی متعددی در زمینه های مدل سازی مالی، اقتصاد سنجی مالی و ... تألیف کرده اند.

احسان دشتیانه، فارغ التحصیل دکترای مدیریت تکنولوژی و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی که در آخرین سمت خود مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس بوده به عنوان عضو شورای یاد شده برای بورس کالا جایگزین رسول سعدی شد. وی دارای سوابق اجرایی، عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان، معاون فروش ذوب آهن اصفهان، عضو هیات مدیره انجمن فولاد، مدیر عامل و عضو هیات مدیره آهن اسفنجی اردکان، عضو هیات مدیره حافظ دریای آریا و مشاور مدیرعامل فولاد خراسان است.

علی امامی میبدی، استاد، کارشناس حوزه انرژی و عضو افتخاری باشگاه اقتصاد انرژی از اساتید و متخصصین حوزه اقتصاد انرژی در ایران است. ایشان دارای مدک دکترای اقتصاد انرژی است و سوابق اجرایی و پژوهشی زیادی در این زمینه مثل عضو انجمن اقتصاددانان انرژی بین المللی، معاون پژوهشی مرکز اقتصاد ایران، عضویت در شورای دانشکده و شورای دانشگاه، مدیرگروه های علوم اقتصادی واقتصاد مالی پردیس دانشگاه علامه طباطبایی و ... داشته است.

ترکیب دوازده نفره شورای عالی بورس و اوراق بهادار

شورای عالی بورس و اوراق بهادار نقش اساسی و اصلی در تعیین راهبردهای بازار سرمایه و نظارت بر سازمان بورس را دارد. به عبارت دیگر، شورای عالی بورس و اوراق بهادار، ناظر سازمان بورس و مرجع سیاست گذاری های بازار سرمایه می باشد و این شورا به لحاظ سازمانی، بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است. اعضای دوازده نفره این شورا عبارت اند از:

  • وزیر امور اقتصاد و دارایی(رئیس شورا)
  • رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار (سخنگو و دبیر شورا)
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت (یا معاون او)
  • رئیس کل بانک مرکزی کشور
  • رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
  • رئیس اتاق تعاون ایران
  • دادستان کل کشور یا معاون او
  • یک نماینده از طرف کانون ها(کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران)
  • سه نفر فرد خبره از بخش خصوصی که در بحث مالی متخصص هستند.
  • برای هر بورس کالایی، یک نفر از بخش خصوصی به پیشنهاد وزیر مربوطه تعیین می‌شود.

جایگاه های حقوقی این شورا (جایگاه حقوقی به جایگاهی گفته می شود که وابسته به مسئولیت شخص باشد؛ نه خود شخص. مانند وزیر اقتصاد) ثابت هستند و جایگاه های حقیقی این شورا (نمایندگان بورس کالا و خبرگان مالی) هر 5 سال یکبار تغییر خواهند کرد. نکته مهم این است که طبق قانون، مصوبات این شورا باید قبل از اجرایی شدن به تایید رئیس شورا برسد و اگر وزیر اقتصاد یک مصوبه را تایید نکند، این مصوبه اجرا نخواهد شد. سازوکاری که نشان می‌دهد نقش وزیر اقتصاد و به طور کلی دولت در بازار سرمایه چقدر پررنگ است و این مسئله، می تواند استقلال بازار سرمایه را زیر سؤال ببرد.