به گزارش اکوایران، بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفت و ماه نیم سپری شده از ابتدای امسال یعنی از ابتدای فروردین تا نیمه آبان 1401 با افزایش محسوس حجم و ارزش معاملات در رینگ‌های مختلف و به خصوص رینگ صنعتی نسبت به مدت مشابه در سال 1400 مواجه شده است. بخشی از این رشد حجم و ارزش به پذیرش محصولات جدید در این بازار و در نتیجه رشد عرضه و بخشی دیگر نتیجه افزایش تقاضا است.

افزایش حجم معاملات با رشد خرید سرمایه‌ای

از ابتدای سال جاری تا نیمه آبان ماه امسال بالغ بر 57 میلیون و 800 هزار تن محصول صنایع معدنی و معدنی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که این رقم 126 درصد بیش از حجم فروش محصولات صنایع معدنی و معدنی از این بازار ظرف سال جاری بود. بخشی از این افزایش 126 درصدی حجم معاملات مربوط به افزایش عرضه محصولات با توجه به شدت گرفتن سختگیری برای عرضه انواع کالاهای این حوزه در این بازار بود، اما بخشی دیگر به رشد تقاضا و افزایش حجم معامله نسبت به عرضه مربوط می‌شد.

مثبت بودن انتظارات تورمی در بازار داخل با پیش‌بینی احتمال جهشی دیگر در نرخ ارز در بازار داخل مهم‌ترین دلیل افزایش استقبال متقاضیان از رینگ صنعتی بود.

امسال بورس کالا برای رونق‌بخشی به رینگ محصولات زنجیره آهن و فولاد لزوم دارا بودن کد بهین‌یاب و سهمیه را از خریدهای محصولات زنجیره آهن و فولاد حذف کرد و این موضوع باعث شد تا هر فردی بتواند نسبت به خرید این محصولات در بازار فیزیکی بورس کالا اقدام کند. چنین تصمیمی، در شرایطی که نرخ ارز در مسیر صعود قرار دارد به افزایش تقاضای سرمایه‌ای در این بازار دامن زده و بر رونق بازارهای کالایی با هدف تبدیل نقدینگی به کالا می‌افزاید.  این در حالی است که مدیریت عرضه ابزار علمی سیاست‌گذار برای تضمین بازار است. 

ارزش رینگ پتروشیمی 27 درصد رشد کرد

ظرف هفت و ماه نیم سپری شده از سال جاری بالغ بر 3 میلیون و 750 هزار تن محصول پتروشیمی با ارزش 1068 هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که این رقم به لحاظ حجمی حدود 13 درصد و به لحاظ ارزشی 27 درصد بالاتر از معاملات ثبت شده در این بازار در بازه هفت ماه و نیمه ابتدایی سال 1400 بود. نظارت بیشتر بر متقاضیان فعال در رینگ پتروشیمی باعث شده تا رشد حجم و ارزش این معاملات نسبت به رینگ صنعتی کمتر باشد.