به گزارش اکوایران و به نقل از کالا خبر، ظرف هفته‌های اخیر رینگ صنعتی بورس کالای ایران با افزایش حجم متقاضیان سرمایه‌ای مواجه بود. حذف لزوم دارا بودن کد بهین‌یاب برای خرید بسیاری از محصولات عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف سال جاری باعث شده تا در شرایطی که کشور با افزایش انتظارات تورمی و احتمال جهش ارزی مواجه است بر حجم خریدهای سرمایه‌ای در این بازار افزوده شود.

در این شرایط افزایش فاصله میان نرخ آزاد و نیمایی ارز و مجوز صادرات برای هر فرد حقیقی نیز مزید بر علت شده تا بر رقابت در این بازار افزوده شود.

ظرف هفته گذشته متقاضیان تقاضایی 40 درصدی برای کاتد مس و تقاضایی 16 درصدی برای خرید آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالا به ثبت رساندن که البته معاملات کاتد مس ابطال شد.

مدیریت تقاضا، ابزار پذیرفته سیاست‌گذار در تنظیم بازار

با توجه به رقابت قابل ملاحظه در رینگ کاتد مس و آهن‌اسفنجی که برای هفته‌های متوالی نیز ادامه‌دار شده بود، معاون معدن و فرآوری وزارت صمت تصمیم به محدودیت خریداران آهن‌اسفنجی و کاتد مس گرفت. به این ترتیب از این پس افراد دارای کد بهین‌یاب امکان خرید این دو محصول از بازار فیزیکی بورس کالا را دارند.

در حالی که انتقادات جدی به اعمال سقف قیمتی و نرخ‌گذاری دستوری وارد است، مدیریت تقاضا ابزار پذیرفته شده برای تنظیم هر بازار است. در شرایطی که بازار با افزایش انتظارات تورمی روبرو است، این مدیریت تقاضا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود و درواقع لازمه جلوگیری از التهاب است.