به  گزارش اکوایران، کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که در حاشیه اجلاس سران گروه 20 که به موازات اجلاس COP27 درخصوص تغییرات آب‌وهوایی برگزار می‌شود بسته کمک 20 میلیارد دلاری به اندونزی برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر داده شود. 10 میلیارد دلار از این بسته حمایتی به بودجه دولتی این کشور و 10میلیارد دیگر آن در جهت حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی به مصرف خواهد رسید.

جو بایدن در خصوص این بسته حمایتی گفت: امروز رهبرام گروه 20 بر اهمیت سرمایه‌گذاری مشترک درخصوص توسعه زیرساخت انرژی تجدیدپذیر در کشورهای با درآمد کم و متوسط واقف شده و بر آن تاکید دارند.

اندونزی در قبال دریافت این توافق متعهد شد تا سال 2030 میزان انتشار گازهای گلخانه ای در بخش برق را به میزان 290 مگاتن دی‌اکسید کربن کاهش داده و تا این سال بتواند حدود یک سوم انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کند.

580 میلیارد دلار دیگر مورد نیاز است

اندونزی، بزرگترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی و سومین کشور جهان به لاحاظ وسعت جنگل‌های بارانی است که جزو بزرگترین تولیدکنندگان کربن دنیا قرار دارد. این کشور در ازای دریافت کمک 20 میلیارد دلاری متهد شد تا سال 2030 حدود 30 درصد منابع انرژی خود را به انرژی‌های تجدیدپذیر  تغییر دهد.

تخمین زده می‌شود که این کشور برای حذف کل زغال مصرفی خود به ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این روند تغییر انرژی احتمالا تا سال 2060 طول می‌کشد.

دولت جوکو ویدودو، که دومین و آخرین دوره ریاست جمهوری خود در اندونزی سپری می‌کند، در مقاطعی از قراردادهای اقلیمی، از جمله توافق نامه‌ای که سال گذشته برای پایان دادن به جنگل زدایی تا سال 2030 امضا شد، تردید کرده است. با این وجود مقامات این کشور از این پیمان جدید استقبال کردند.

لوهوت بینسار پاندجایتان، وزیر هماهنگ کننده امور دریایی و سرمایه‌گذاری اندونزی، گفت: این توافق نشان می‌دهد که ما می‌توانیم دنیای پایدارتری برای نوه‌ها، شهروندان و نسل آینده خود ایجاد کنیم.

جان کری، فرستاده ریاست جمهوری ایالات متحده به کنفرانس تغییرات اقلیمی نیز این توافق را پیشگامانه خواند. کری گفت: ما بستری برای همکاری ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند واقعا بخش برق اندونزی را از زغال سنگ به انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کند و از رشد اقتصادی قابل توجهی حمایت کند.