به گزارش اکوایران اس‌اند‌پی گلوبال شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای ماه نوامبر را برابر 47.6 واحد اعلام کرد؛ البته شاخص pmi رسمی دولت آمریکا در روز اول دسامبر منتشر می‌شود؛ اما معمولا میان این دو داده تفاوت اندکی وجود دارد. این رقم کمترین میزان این شاخص پس از ماه مه 2020 و بسیار کمتر از برآورد اقتصاددانان بود و نشان داد که بخش تولید در بزرگترین اقتصاد جهانی تقریبا پس از 2 سال و نیم در فاز رکودی قرار گرفته است. بروز رکود در بخش تولید با کاهش تقاضا برای مواد اولیه، سیگنال کاهشی موثری برای بازارهای کالایی به همراه دارد.

به این ترتیب ظرف هفته منتهی به روز جمعه 25 نوامبر شاخص قیمتی فلزات در بورس لندن کاهشی  یک‌درصدی را به ثبت رساند و تا 3‌هزار و 797واحد عقب نشست. در این بازه زمانی در معاملات آتی کامکس مس افتی 0.86 درصدی، آلومینیوم کاهشی 2.65 درصدی، روی افتی 3.3 درصدی، سرب کاهشی 1.6 درصدی و قلع افتی 1.5 درصدی را به ثبت رساندند. البته میزان افت بهای اغلب این فلزات تا روز پنج‌شنبه 24 نوامبر فراتر از این اعداد بود، اما انتشار خبر حمایت بانک‌های چینی از استمرار پروژه‌های ساخت مسکن ابعث شد تا ظرف روز پایانی هفته بخشی از زیان فلزی‌ها جبران شود.

مس در مسیر افت نرخ

ظرف یک هفته اخیر مس در معاملات آتی کامکس از بیشترین نرخ ثبت شده برای این فلز ظرف 5 ماه اخیر که در 11 نوامبر در کانال 3.9 دلاری به ازای هر پوند، فاصله گرفت و در روز جمعه 25 نوامبر با نرخ 3.6 دلار به ازای هر پوند به فروش رفت. در معاملات بورس فلزات لندن نیز فلز سرخ ظرف روزهای ابتدایی هفته کانال 8 هزار دلاری را از دست داد و در مجدوده 7 هزار و 900 دلار به فروش رفت. تقویت احتمال بروز رکود اقتصادی، تضعیف‌کننده بهای این فلز بود. اما درحالی که  زنگ‌‌‌ خطر کاهش تقاضا برای مواد اولیه صنعتی با تقویت احتمال بروز رکود در دنیا به صدا درآمد، عزم دولت چین برای حمایت از بخش تولید با اعمال محرک‌‌‌های جدید، توانست به سرعت‌‌‌گیر بهای کامودیتی‌‌‌ها تبدیل شود. بانک‌مرکزی روز پنج‌‌‌شنبه 24نوامبر از حمایت 179میلیارد دلاری از بخش ساخت‌‌‌وساز در این کشور خبر داد. این تامین مالی از سوی بانک‌مرکزی چین و با محوریت بانک‌های بزرگ این کشور انجام خواهد شد.

غلبه سیگنال‌های کاهشی در بازار آلومینیوم

آلومینیوم نیز ظرف روز پایانی هفته در معاملات آتی کامکس تا 2 هزار و 365 دلار به ازای هر واحد عقب نشست. این افت نرخ در حالی در این بازار رقم خورد که بورس فلزات لندن درصدد برآمده تا پذیرش آلومینیوم روسیه برای سال آینده میلادی را ممنوع کند و در عین حال وعده دولت چین برای بازگشت اقتصاد به مسیر رشد با حمایت از بخش ساخ‌وساز می‌توانست محرک رشد قیمتی در این بازار باشد. با این وجود بی‌اعتمادی نسبت به بازگشت مثبت اقتصاد جهانی به مسیر رشد و تقویت احتمال بروز رکود اقتصادی در دنیا برای سال آینده میلادی باعث شده تا روند نوسان نرخ فلزی‌ها به سرعت تغییر جهت داده و کاهشی شود.