به گزارش اکوایران بهای کامودیتی‌ها ظرف هفته منتهی به روز جمعه دوم دسامبر در پی اظهار نظرهای مختلف جروم پاول در لزوم مهار تورم و در عین حال امکان کاهش سیاست انقباضی و در ادامه انتشار داده‌های جدید اقتصادی نوسان نرخ متعددی را تجربه کرد.

صعود نرخ کامودیتی‌ها با احتمال کاهش رشد نرخ بهره

روز چهارشنبه جروم پاول گفت، زمان کاهش سرعت افزایش نرخ بهره فرا رسیده است، اما افزود که کنترل تورم همچنان در اولویت فدرال رزرو بوده و سیاست‌های کنترل تورم تا مهار کامل آن ادامه پیدا می‌کند.

صحبت‌های جروم پاول مبنی بر کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو باعث شد تا اغلب فعالان بازار به کاهش رشد نرخ بهره برای ماه دسامبر امیدوار شوند، به نحوی که 91 درصد فعالان بازارهای مالی آمریکا احتمال رشد 50 واحدی نرخ بهره به جای افزایش 50 واحدی را برای ماه پایانی سال دادند. در پی اظهارات فدرال رزرو ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر رقبای خود یک درصد کاهش یافت و به کمترین میزان ظرف 4 ماه گذشته رسید.

به این ترتیب صحبت‌های پاول با تضعیف شاخص دلار زمینه رشد نرخ در بازارهای کالایی را ظرف روز پنج‌شنبه اول دسامبر مهیا کرد.

چشم‌انتظاری فعالان بازار برای داده‌های اشتغال

در ساعات پایانی روز جمعه دوم دسامبر، داده‌های اشتغال آمریکا منتشر می‌شود. این داده‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی در روند نوسان قیمتی بازارهای کالایی برجای بگذارد. ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز جمعه دوم دسامبر از نرخ کامودیتی‌ها با محوریت نفت، طلا و فلزات پایه کاسته شد. این افت نرخ با واهمه از داده‌های اشتغال در آمریکا رخ داد.

داده‌های اولیه وزارت کار، نشان از کاهش اشتغالزایی در آمریکا خبر می‌دهد؛ کاهش اشتغالزایی داده منفی است که زنگ‌خطر کاهش رشد اقتصادی را به صدا در می‌آورد و بنابراین سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی تلقی می‌شود.  

ریسک رکود پابرجا ماند

اگرچه عقب‌نشینی فدرال رزرو از افزایش مستمر نرخ بهره، خبری خوش برای بازارهای مالی و کالایی دنیا بود، اما تبعات رشد مستمر نرخ بهره بر اقتصاد با بروز رکود در سال 2023 تقریبا قطعی است. در چنین شرایطی تقاضا برای کامودیتی‌ها با محوریت مواد اولیه صنعتی در سال آینده میلادی تحت شعاع قرار می‌گیرد و این افت تقاضا از پایین ماندن قیمت‌ها حمایت می‌کند. البته اتمام سیاست انقباضی و مهار تورم با ابزاری غیر از رشد نرخ بهره می‌تواند طول دوره رکود اقتصادی را محدود کرده و از این منظر به سود کالاهای پایه صنعتی باشد.