به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص کل ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 15 آذر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل ریزش 4 هزار و 235 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 484 واحد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 15 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 320 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 354 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 47 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 53 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

دیروز در بورس شرکت‌ کمک فنر ایند امین (خکمک)، شرکت‌ زر ماکارون (غزر) و شرکت سامان گستر اصفهان (ثامان) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، شرکت‌ سرمایه گذاری آوا نوین (وآوا) و شرکت بیمه زندگی خاورمیانه (بخاور) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای ساربیل (شرکت سیمان آرتا اردبیل)، ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و وتوس (شرکت توسعه شهری توس گستر) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر)، شرکت صنعت روی زنگان (زنگان) و شرکت عطرین نخ قم (نطرین) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه 92 نماد صف خرید داشتند و 24 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 22 درصدی به 200 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 43 درصد کاهش یافت و 150 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید در رقم 86 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

پیش بینی بورس

در پایان معاملات نماد کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) با صف‌ خرید 19 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از کپشیر، نمادهای فخاس (شرکت فولاد خراسان) و خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر بازار، در پایان معاملات نمادهای تپسی، ثفارس، خمحور و ساربیل بیشترین صف فروش  را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز دوشنبه ، شاخص هم وزن به صعود ادامه داد اما شاخص کل بیش از 4 هزار واحد پائین آمد. ارزش معاملات خرد نیز افزایش یافت و با رشد 5 درصدی به رقم 3 هزار و 460 میلیارد تومان رسید که همچنان سطح پائینی محسوب می‌شود. 

خروج پول حقیقی نیز برای یازدهمین روز پی در پی ادامه یافت و شاهد خروج 175 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار بودیم که بیشترین رقم در 3 هفته اخیر است. 

دیروز بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای بپاس، شپنا، خساپا، فولاد، فملی، شستا، خودرو، تایرا، وآذر و حکشتی تعلق داشت.

کگل بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت و پس از کگل، نمادهای میدکو، فولاد، وپاسار، وبملت، وبانک و شبندر بزرگان قرمزپوشی بودند که شاخص را پائین کشیدند. در سوی دیگر، فارس، فخاس، ذوب، فولاژ، بوعلی و غزر سبزهای بزرگ بازار بودند که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

بنابراین نیمی از بازار سبز بود و نیمی قرمز. تعداد قرمزها بیشتر بود اما نرخ رشد سبزها بیشتر بود و شاخص هم وزن را بالا کشید. از سوی دیگر تداوم خروج پول حقیقی به وضعیت بحرانی رسیده است. تداوم یازده روزه و افزایش آن تا قله سه هفته اخیر آژیر هشدار را به صدا در آورده است. 

از سوی دیگر شایعه قطع گاز صنایع بورسی از جمله پتروشیمی‌ها در روزهای اخیر دست به دست می‌شود که از علل اصلی افت قیمت صنایع این گروه بوده است و با توجه به وزن بالای این گروه در روند شاخص کل نیز مؤثر واقع شده است. بنابراین با این روند به نظر نمی‌رسد شاخص در کوتاه مدت به روند صعودی بازگردد. 

پیش بینی بورس