به گزارش اکوایران؛ یکی از نماد های صنعت خرده فروشی بورس تهران نماد قاسم است. در گزارش های قبلی اکوایران به بررسی نماد افق از این صنعت پرداخته ایم. شرکت قاسم ایران در حال حاضر متعلق به گروه صنعتی مینو بوده و مجموعه گروه صنعتی مینو با سهامداری شرکت خودکفایی آزادگان اداره می‌شود. فرآیندهای تجاری و روش توزیع شرکت بصورت فروش مویرگی فراگیر بدین گونه است که نسبت به خرید کالا از تامین کنندگان دریافت، انبارش و با اخذ سفارش از مشتریان شرکت توسط فروشندگان، کالا حمل و تحویل مشتری می گردد. شرکت با توجه به شیوع کرونا، افزایش درآمدی برای فروش مواد ضد عفونی و الکل داشته است. علاوه بر این، شرکت در تیر 1399، ده درصد قند فسا را خریده است. شرکت قاسم ایران قصد دارد تا به میزان 387.5 درصد افزایش سرمایه دهد. قاسم چون در بخش توزیع و فروش فعالیت دارد، نرخ تورم و نوسانات ارز بر روی درآمد و فعالیت هایش اثر گذار است. علاوه بر این ممکن است با تشدید تحریم ها، شرکت متضرر شود. اما از آن جایی که شرکت تحت مدیریت شرکت مینو فعالیت میکند، مدیریت شرکت مینو و توزیع و پخش محصولات آن میتواند به سود شرکت باشد. شرکت قاسم ایران با شرکت های دارویی دانا، فارابی، رستا ایمن دارو و تعدادی شرکت دارویی دیگر قراردادهایی برای تکمیل سبد محصولات خود بسته است.

فروش ماهانه شرکت قاسم ایران از ابتدای سال 1400

شرکت قاسم ایران در سال گذشته 6 هزار و 479 میلیارد تومان فروش داشته است. متوسط فروش ماهانه قاسم در سال گذشته 540 میلیارد تومان در ماه بوده که در هشت ماهه گذشته از سال جاری با 62 درصد افزایش به 877 میلیارد تومان در ماه رسیده است. این مجموعه در هشت ماهه طی شده از سال جاری 7 هزار و 14 میلیارد تومان فروش داشته که از فروش 12 ماهه سال قبل قاسم بیشتر است.

فروش ماهانه قاسم09.14

قاسم در هشت ماهه ابتدایی سال قبل 3 هزار و 880 میلیارد تومان فروش داشت که فروش هشت ماهه سال جاری 81 درصد بیشتر بوده است. این مجموعه رکورد فروش ماهانه خود را در تیر ماه امسال با هزار و 154 میلیارد تومان زده است. در تیر ماه نیز بیشترین افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل با 113 درصد رشد شکل گرفته است. رشد فروش به خصوص این شرکت در تیر ماه را می توان برگرفته از تورم محصولات خوراکی در خرداد ماه دانست که باعث رفتار هیجانی مردم شد و تقاضای این محصولات را در بازار افزایش داد. قاسم در آبان ماه امسال نیز با هزار و 25 میلیارد تومان فروش به نسبت فروش آبان سال قبل 100 درصد افزایش فروش داشت که نشان دهنده تداوم فروش بالای این مجموعه در پاییز است.

عملکرد مالی شش ماهه قاسم ایران

شرکت قاسم ایران در شش ماهه امسال توانسته است 5 هزار و 112 میلیارد تومان درآمد عملیاتی ثبت کند که به نسبت مدت مشابه در سال قبل 79 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی قاسم در این مدت 82 درصد افزایش داشته و به 4 هزار و 609 میلیارد تومان رسیده است. افزایش بیشتر بهای درآمد ها به نسبت درآمد ها باعث شده تا حاشیه سود ناخالص قاسم در شش ماهه امسال از 11.4 درصد مدت مشابه در سال قبل، به 9.9 درصد کاهش یابد.

عملکرد مالی شش ماهه قاسم09.14

سود ناخالص قاسم در نیم سال ابتدایی 1401 به 504 میلیارد تومان رسیده که 55 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل است. هزینه های عملیاتی این شرکت نیز که در شش ماهه سال قبل 217 میلیارد تومان بوده، با افزایش 81 درصدی به 394 میلیارد تومان رسیده است. سایر درآمدهای عملیاتی این مجموعه که در شش ماهه سال قبل کمتر از یک میلیارد تومان بود، در شش ماهه امسال به 113 میلیارد تومان رسیده اما شرکت قاسم ایران در شفاف سازی صورت های مالی منتشره خود اشاره ای به آن نکرده است. در نهایت سود خالص این مجموعه به کمک افزایش سود ناخالص و رشد سایر درآمدهای عملیاتی خود توانست 215 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند که به نسبت 81 میلیارد تومان سود خالص شش ماهه سال قبل 164 درصد افزایش داشته است. با توجه به روند فروش ماهانه قاسم در مهر و آبان ماه امسال برای این مجموعه صورت های مالی 9 ماهه ای با شرایط مشابه در سود ناخالص شش ماهه و رشد سود خالص کمتری به نسبت این شش ماهه پیش بینی می شود.