به گزارش اکوایران، سنگ‌آهن ظرف دومین روز از هفته با ثبات نرخ معامله شد، به این ترتیب پلتس بهای هر تن از این محصول عیار 62 درصد وارداتی به بنادر چین را با ثبت رشد روزانه 10 سنتی برابر 109 دلار و 70 سنت ارزیابی کرد. نبود تقاضا در بازار سنگ‌آهن دریایی مهم‌ترین دلیل ثبات قیمتی در این بازار بود. برخی از فعالان این بازار نسبت به خرید محموله در بحبوحه افزایش سریع قیمت سنگ‌آهن محتاط بودند.

یک تاجر چینی به عدم افزایش بهای سنگ‌آهن در کنار بندر همگام با رشد نرخ سنگ‌آهن دریایی اشاره کرد و این مساله را عاملی در جهت زیان واردکنندگان دانست که باعث کاهش تمایل به خرید از سوی تجار می‌شود. در عین حال  اخباری مبنی بر توقف یا کاهش تولید فولاد در برخی کوره‌های بلند در منطقه هبی به دلیل زیان در تولید منتشر شد؛ که این خبر نیز از روند کاهش تقاضا در بازار سنگ‌آهن وارداتی به چین حمایت کرد.  

فروش میلگرد در بازار داخلی چین نیز ظرف یک هفته اخیر کاهش داشته و این موضوع نیز عاملی در جهت فشار کاهش نرخ بر بازار سنگ‌آهن پرعیار و گندله است.

زغال گران شد

زغال‌سنگ متالورژیک آسیا، فوب استرالیا با تقویت تقاضا از سوی مصرف‌کننده نهایی رشد روزانه 7.5 دلاری را به ثبت رساند و پلتس پریمیوم این محصول را برای روز سه‌شنبه ششم دسامبر برابر 257.5 دلار به ازای هر تن اعلام کرد. رشد تقاضا برای زغال از سوی مصرف‌کنندگان آسیایی و غیرچینی از جمله مهمترین دلیل رشد بهای زغال فوب استرالیا است. یک تاجر هندی با اشاره به آغاز سرما در هند به افزایش فعالیت ساختمانی در این کشور اشاره کرد و این موضوع را عاملی در جهت رشد تقاضا برای مواد اولیه فولادسازی در این کشور از جمله زغال متالورژیک عنوان کرد.

زغال متالورژیک سی‌اف‌آر چین نیز به دلیل بهبود شرایط بنیادی در بحبوحه ذخیره‌سازی مجدد به منظور تامین تقاضای زمستانی با رشد نرخ مواجه شد. با این وجود همچنان متقاضیان نسبت به خرید زغال وراداتی از طریق دریا با مبدا استرالیا مردد هستند و خرید این محصول با منابع داخلی را ترجیح می‌دهند. به این ترتیب پلتس بهای زغال‌متالورژیک استرالیا، تحویل چین را در روز ششم دسامبر با تغییر نرخ محدود 50 سنتی برابر 299 دلار و 50 سنت ارزیابی کرد.

در عین حال عرضه زغال pci روسیه به دلیل سرمای هوا و ایجاد اختلال در خط راه‌آهن مواصلاتی میان این دو کشور کاهش داشته و این موضوع نیز می‌تواند از استمرار روند افزایش نرخ در بازار زغال چین حمایت کند.

قراضه همچنان در مسیر رشد نرخ

قراضه آهن وارداتی به ترکیه نیز در روز ششم دسامبر با رشد نرخ مواجه شد؛ متقاضیان به دنبال خرید محموله‌هایی با تحویل فوری و تحویل در ماه ژانویه هستند. به این ترتیب پلتس بهای این محصول سی‌اف‌آر ترکیه را با ثبت رشد روزانه 2 دلاری برابر 382 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. به این ترتیب این محصول نسبت به کف قیمتی اخیر خود که در نیمه نوامبر و در محدوده 336 دلار به ثبت رسید، رشدی 45.5 دلاری داشته است.