به گزارش اکوایران، سنگ آهن دریایی آسیا پس از صعود به کانال قیمتی 113 دلاری ظرف نیمه ماه دسامبر، در روز 16 دسامبر با کاهش نرخ مواجه شد و بر اساس ارزیابی پلتس، شاخص سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین با ثبت کاهش روزانه 45 سنتی به 112 دلار و 70 سنت رسید. کاهش تقاضا برای خرید سنگ‌آهن در معاملات نقدی و ثانویه از جمله دلایل این عقبگرد قیمتی بود. حاشیه سود واردات سنگ‌آهن به شدت افت داشته و این موضوع نیز به کاهش سطح معاملات در این بازار دامن زده است.

در حالی که ظرف روز 15 دسامبر در انتظار برگزاری کنفرانس سالانه کار اقتصادی در چین و احتمال حمایت تصمیمات اخذ شده در این نشست درخصوص روند ساخت‌وساز در چین، بر قیمت محصولات مختلف زنجیره آهن و فولاد افزوده شد، عدم حمایت جدی از بخش ساخت‌وساز در این نشست و صرفا اظهارنظرهایی  درخصوص جهت‌گیری کلی و اهداف اقتصادی به ناامیدی فعالان بازار انجامید و این این موضوع زمینه عقبگرد بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد را مهیا کرد.

بازگشت زغال به مسیر رشد نرخ

زغال‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا پس از 3 هفته نوسان در سطوح قیمتی کمتر از 250 دلاری با واهمه از کمبود عرضه نسبت به تقاضا تا مرز 260 دلاری شدن صعود کرد، به این ترتیب پلتس پریمیوم این محصول را در روز 16 دسامبر برابر 257 دلار و 75 سنت ارزیابی کرد. پلتس از ارائه پیشنهاد قیمت 260 دلاری برای زغال متالورژیک فوب استرالیا از سوی فروشندگان خبر می‌دهد. در این شرایط برخی دارندگان زغال با استناد به کاهش محسوس موجودی زغال فولادسازان چینی، انتظار دارند که این سطح جدید قیمتی از سوی متقاضیان پذیرفته شود. با این وجود فولادسازان هندی عجله‌ای برای خرید زغال گران استرالیا ندارند، گفته می‌شود که زغال کافی از سوی لهستان و اندونزی در بازار هند عرضه شده و بنابراین فولادسازان این کشور تمایلی به خرید زغال گران از استرالیا ندارند. این موضوع مانعی در مقابل رشد بهای زغال متالورژیک فوب استرالیا خواهد بود.

پلتس بهای زغال متالورژیک تحویل چین را نیز در روز حمعه 16 دسامبر را بدون تغییر نرخ روزانه برابر 311 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. عرضه و تقاضا برای این محصول در بازار ظرف روزهای منتهی به نیمه دسامبر تغییر محسوسی نداشته و بنابراین پلتس بهای این محصول را بدون تغییر نرخ در محدوده 311 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

قراضه بدون مشتری ماند!

پلتس بهای قراضه وارداتی به ترکیه را در روز جمعه 16 دسامبر بدون تغییر نرخ روزانه برابر 387 دلار به ازای هر تن اعلام کرد. به گفته برخی منابع اگرچه خبری از تقاضا برای قراضه وارداتی به ترکیه ظرف نیمه دوم ماه دسامبر نیست، اما دارندگان این محصول با امکان تحویل محصول در نیمه ابتدایی ماه ژانویه فرصت فروش محصول خود در محدوه 387 تا 388 دلار به ازای هر تن را داشتند. با این وجود نبود چشم‌انداز روشنی از تقاضا برای محصولات فولادی ظرف هفته‌های آینده باعث شده تا حجم تقاضا برای خرید قراضه با تحویل طولانی‌تر به شدت کم باشد.