به گزارش اکو ایران، امروز نیز همانند روزهای پیش گروه خودرویی صدر نشین برترین گروه‌ها در بازار سرمایه به لحاظ ارزش معاملاتی بود و ارزش معاملات این گروه به بیش از 676 میلیارد تومان بالغ شد. پس از گروه خودرویی، گروه شیمیایی با ارزش معاملاتی 370 میلیارد تومانی در رتبه دوم جای گرفت.

امروز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در نشست خبری خود اعلام کرد «پیشنهاداتی به صنایع پتروشیمی مبنی بر سرمایه گذاری در تولید خوراک و گاز داده شده که در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.» خاندوزی در این باره ابراز امیدواری کرد که با فراهم شدن سواپ گازی بخشی از نگرانی صنعت پتروشیمی در فصل سرما رفع گردد.

خبر دیگری که خاندوزی اعلام کرد افزایش حقوق و دستمزد کارمندان دولت به میزان 20 درصد برای سال آینده بود. هیئت وزیران با رشد میانگین ۲۰ درصد حقوق کارکنان دولت موافقت کرد که برای کارکنانی که حقوق کمتری می‌گیرند، عددی بیش از ۲۰ درصد و برای کسانی که حقوق بالاتری می‌گیرند کمتر از آن خواهد بود. چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی نیز در خصوص افزایش نرخ دستمزدها گفته بود افزایش دستمزد ۵۷ درصدی امسال رقم عجیب و غریبی بود و به هیچ وجه سال آینده چنین افزایشی را نخواهیم داشت. اما امروز خاندوزی این موضوع را هم اضافه کرد که بالاخره کنسرسیومی از بخش خصوصی برای خرید سهام تودلی دو خودروساز تشکیل شده است. پس از این اظهارنظر، روند معاملات گروه خودرویی در نیمه دوم بازار تغییر کرد. خودرویی‌هایی که در نیمه اول در مسیر نزول قرار گرفته بودند با صحبت‌های وزیر اقتصاد به مدار صعودی برگشتند.

همچنین روز یکشنبه دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می‌کند، از همین روز انتهای هفته پر خبری برای بازار سرمایه در پیش است. علاوه بر این، هفته آینده را می‌توان از هفته‌هایی دانست که اهالی بازار سرمایه دست به تغییر در چیدمان پرتفولیوهای خود خواهند زد.

تحلیل تکنیکی شاخص بورس

از منظر تکنیکالی که شاخص بورس تهران را ارزیابی می‌کنیم ترس خبر های بنیادی روی شاخص دیده می‌شود. ریسک پذیری خرید بالاتر برای خریداران وجود ندارد و فرشنده‌های قوی نیز پای کار نمی‌آیندد تا بازار به اصلاح بکشاند.

کندل احتمالی که به عنوان یک کندل شمعی ژاپنی نزولی و برگشتی معمولا خود نمایی می‌کند، می‌تواند با منفی شدن شاخص امروز تایید شود. اما برای این تایید به زمان نیاز داریم و صرفا تحلیل رفتاری نموداری مسیر آینده بازار را مشخص نمی‌کند چرا که خبرهای بودجه‌ای می‌تواند به بازار شوک بدهد.

موج سوم صعودی از سری موج‌ها در شاخص ایجاد شده و برای اینکه این موج به اهداف بالاتر برسد شاید نیاز باشد تا از ریز موج‌ها استفاده کند و افت شاخص را بتوان در این دسته جای داد.

در خصوص شاخص هم وزن هم باید گفت که شاخص چند روز پیش در یک قدمی سطح 450 هزار واحد قرار گرفت. سطح مقاومت کلاسیکی که در اردیبهشت ماه سال جاری ایجاد شده بود و شاخص در رسیدن و عبور از این مقاومت ناتوان عمل کرد.

اندیکاتور شاخص هم وزن وارد هیجان خرید بیش از اندازه شده و برای این موضوع نیاز بود کمی از سرعت رشد شاخص کاسته شود تا جان دوباره‌ای برای ادامه روند صعودی بگیرد.

کل

هم وزن