به گزارش اکوایران، بورس تهران در فصل پاییز یک ماه نزولی و دو ماه صودی را پشت سر گذاشت. در مهر ماه، بورس تهران افت 3.4 درصدی را در تراز شاخص کل و کاهش 4.2 درصدی در تراز شاخص کل هم وزن خود تجربه کرد. معیار های معاملات روزانه نیز بیانگر شرایط بد بازار در این ماه بود؛ به شکلی که تنها یک روز از 18 روز معاملاتی این ماه خالص جریان پول حقیقی مثبت بود و با خروج 4.6 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار مواجه بودیم. در آبان ماه بازدهی ماهانه بورس پس از 5 ماه نزول متوالی مثبت شد اما روند خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام تداوم داشت به طوری که در 86 درصد از روزهای معاملاتی آبان ماه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود. در آذر ماه بازدهی ماهانه بورس برای دومین ماه متوالی مثبت شد و همچنین روند خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام تداوم داشت به طوری که در 17 روز از 22 روز معاملاتی آذر ماه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود.

در میان صنایع بازار، مهر ماه شرایط بدی حاکم بود. در هفتمین ماه سال 1401 تنها 2 صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس تهران رشد تراز داشتند و 26 نماد با بازدهی منفی مواجه بودند. در مهر ماه امسال صنعت بیمه و صنعت فرآورده های نفتی رشد تراز شاخص داشتند و از سمت دیگر بیشترین کاهش تراز شاخص صنعت به صنایع اطلاعات و ارتباطات، محصولات فلزی و کاشی سرامیک مربوط می شد. در آبان ماه امسال بازار به روند صعودی خود بازگشت و بعد از 5 ماه زیان پیوسته، اندکی از زیان وارده به سهامداران را کاست. در این ماه 3 صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس تهران بازدهی منفی داشتند و باقی صنایع با رشد تراز آبان ماه را پشت سر گذاشتند. در آبان ماه صنایع حمل و نقل، تأمین آب و برق و گاز و خودرو بیشترین رشد تراز شاخص را تجربه کردند و سه صنعت اطلاعات و ارتباطات، غذایی و فنی مهندسی کاهش تراز داشتند. در آذر ماه تنها دو صنعت فرآورده های نفتی و فنی مهندسی اندکی کاهش تراز داشتند و مابقی صنایع بازدهی مثبت داشتند. در میان 30 صنعت بزرگ بورس تهران در آذر ماه، سه صنعت ماشین آلات، قند و شکر و کاشی و سرامیک بیشترین بازدهی ماهانه را به ثبت رساندند.

بازدهی صنایع در پاییز خیلی10.03

فصل پاییز برای صنعت اطلاعات و ارتباطات خوش یمن نبود. در این فصل با قطع شدن و محدودیت های ایجاد شده برای اینترنت صنعت ارتباطات بورس تهران ضربه شدیدی را متحمل شد. ضربه ای که نه تنها خود را در صورت های مالی شرکت های این صنعت نمایان خواهد کرد، بلکه در روند نوسانات شاخص این صنعت نیز اثر کرده است. صنعت ارتباطات در میان 4 صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس تهران قرار دارد که بازدهی منفی برای این سه ماهه به ثبت رساندند و در بین آن ها با 18.6 درصد کاهش تراز بیشترین افت را دارد. پس از صنعت ارتباطات به ترتیب صنایع کانه فلزی، بانک ها و فنی مهندسی در فصل پاییز افت تراز داشتند.

معاملات در پاییز به شکلی بود که حمایت از صنایع خرد بیشتر از صنایع سنگین اتفاق افتاد. این مسئله در روند شاخص کل و شاخص کل هم وزن خود را به خوبی نمایان کرده است؛ زیرا در رشد تراز شاخص کل هم وزن در فصل سوم سال 12.6 درصد بوده، در حالی که شاخص کل 10.4 درصد رشد تراز داشته است. در میان صنایعی که در این فصل بازدهی مثبت کمتر از بازدهی شاخص کل داشتند، صنایع فلزات اساسی و سرمایه گذاری ها ؛ و در میان صنایعی که در پاییز بازدهی منفی داشتند، صنایع بانک‌ها و کانه فلزی از صنایع سنگین بورس تهران به شمار می‌روند.

بازدهی صنایع در پاییز10.03

پاییز امسال برای 14 صنعت بازدهی بهتری به نسبت متوسط بازار داشت. در میان این 14 صنعت؛ صنایع فرآورده های نفتی، خودرو، چند رشته ای صنعتی و محصولات شیمیایی از صنایع سنگین بازار به شمار می روند. بیشترین بازدهی در این سه ماهه مربوط به صنعت بیمه با 28.3 درصد است که در سه ماه اخیر به صورت متداوم رشد تراز داشته و حتی در مهر ماه که تنها دو صنعت بازدهی مثبت داشتند، این صنعت بیشترین بازدهی را داشت. بعد از صنعت بیمه، صنعت فرآورده های نفتی با 25.6 درصد بازدهی قرار دارد که رقابت نزدیک و مشابه ای با صنعت بیمه داشته و تنها تفاوت این دو صنعت در عملکرد آذر ماه شاخص فرآورده های نفتی است که کاهش تراز داشته است. صنعت ماشین آلات که در آذر ماه توانست بازدهی نزدیک به 19 درصدی داشته باشد که عملکرد این صنعت را در پاییز بهبود بخشید و این صنعت را با 24.7 درصد رشد تراز در رتبه سوم بازدهی فصلی قرار داد.

با توجه به ماهیت بازار سرمایه و شرایطی که بورس تهران در روز ها و ماه های اخیر داشته است می توان گفت که بازدهی صنایع سیگنال خوبی برای سرمایه گذاری بلند مدت محسوب نمی شود و فعالان بازار معمولا از بازدهی صنایع برای اهداف کوتاه مدت استفاده می کنند. با این وجود اطلاعات بازدهی صنایع می تواند نقش کمکی مناسبی در تحلیل های صنایع بازار ایفا کند.