به گزارش اکوایران، در حالی سال 2022 به روزهای پایانی نزدیک می‌شود که اغلب شاخص‌های بورسی دنیا در این سال بازده منفی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشتتند. فشار سیاست‌های انقباضی از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای غربی برای مهار تورم، محدودیت‌های کرونایی  در چین و بدبینی به اقتصاد جهانی زمینه این عقبگرد ارزش را فراهم کرد.  به این ترتیب در این روز شاخص SHANGHAI افتی 0.26 درصدی، شاخص JP225 کاهشی 0.5 درصدی و شاخص CSI 300 افتی 0.5 درصدی  را به ثبت رساندند.

اثرگذاری فاکتور مثبت چینی کوتاه مدت بود

دولت چین روز دوشنبه 26  دسامبراعلام کرد که از 8 ژانویه الزام مسافران ورودی به قرنطینه را متوقف می‌کند. انتشار این خبر سیگنال مثبت موثری بارای بازارهای مالی و کالایی دنیا به همراه داشت. اما موسسه جی‌پی مورگان معتقد است تعداد مبتلایان به کرونا در چین پس از سال نوی این کشور به اوج خود می‌رسد. این موضوع  بازگشت اقتصاد این کشور به مسیر رشد را در میان مدت تحت شعاع قرار می‌دهد.

سیگنال‌های منفی، قوی‌تر از رشد چین ظاهر می‌شوند

در حالی که بازگشت مجدد چین به مسیر رشد، از سوقط آزاد اقتصاد جهانی در پی سیاست‌های مستمر انقباضی جلوگیری می‌کند، اما سرمایه‌گذاران مطمئن نیستند که بازگشت چین به مسیر رشد بتواند تاثیر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و بانک‌های  مرکزی اروپا  را خنثی کند و برای جبران آن کافی باشد.

فرانچسکو ساندرینی، رئیس استراتژی‌های چند دارایی در آموندی، معتقد است رکود اقتصاد جهانی در سال آینده میلادی چندان عمیق نخواهد بود، اما رکود واژه‌ای کلیدی است و بازگشت از آن به مسیر رشد چند سالی، طول خواهد کشید.