به گزارش اکوایران، بورس تهران در یکی از روزهای بی سابقه خود با افت بیش از 57 هزار واحدی کار را تمام کرد. سقوطی که با خروج پول حقیقیها برای هفتمین روز پیاپی آن هم با ارزش بیش از یک هزار میلیارد تومانی همراه شد.

در بازار روز جاری بیش از 91 درصد از نمادها رنگ منفی به خود گرفته بود و با عرضه های سنگین حتی به صف فروش هم رسیدند. در نقشه بازار امروز تک نمادهایی چون سصفها، فاما، فمراد و خفولا مورد استقبال قرار گرفته بودند و اغلب قریب به اتفاق نمادها در رنگ قرمز را به تابلوی معاملاتی خود زده بودند.

خبرهای روز 

گفته می‌شد امروز خبرگزاری تسنیم خبری از معاون اول رییس جمهور منتشر کرده که دقایقی بعد از روی سایت خود حذف کرده با این مضمون که محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، به صورت شفاهی اعلام کرده که عرضه خودرو در بورس کالا متوقف خواهد شد. خبری که موجب شد ماجرای تصمیمات ناگهانی و شخصی همچنان بر بازار سایه سنگینی داشته باشد.

اما به دنبال انتشار این خبر مبنی بر توقف عرضه برخی خودروها در بورس کالا با دستور معاون اول رئیس جمهور، ایرنا با تیتر خبر لغو عرضه خودرو در بورس کالا صحت ندارد به شایعات پیرامون این موضوع پایان داد.

از سویی دیگر در جلسه انجمن تولیدکنندگان فولاد با مجلسی‌ها این موضوع مطرح شد که به دنبال اعلام دغدغه‌های فولادسازان پیرامون نرخ گاز و برق در بودجه سال آینده مجلس با عدم افزایش ضریب نرخ گاز فولاد در بودجه ۱۴۰۲، به‌صورت کلی موافقت کرده است.

همچنین نمایندگان مجلس در جریان جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، در گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی، طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (طرح مالیات بر عایدی سرمایه) را بررسی کرده و ماده ۸ این طرح را به تصویب رساندند.

بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیه اشخاص تجاری را مکلف کردند تا صورتحساب الکترونیکی کلیه وجوه پرداختی یا معادل ریالی پرداخت‌های غیرنقدی خود تحت عناوینی از قبیل حقوق، دستمزد، حق شاغل، حق شغل، حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری، کارانه، یارانه، انواع پرداخت‌ها توسط موسسات بیمه، خسارت فوت، محکوم به، دیه، رد مال، استرداد وثیقه و سایر عناوین مشابه را صادر نمایند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل 

اما از نگاه تکنیکالی شاخص بورس پس از تکمیل کردن الگوی هارمونیک خود در اولین هدف (که البته این الگو در بلندمدت این امکان را دارد که به اهداف بالاتر هم برسد) با ایجاد واگرایی در سقف و شکست خط روند صعودی اندیکاتور RSI  در مسیر نزولی پای گذاشت و با عدم حمایت شاخص در محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی با سقوط 57 هزار واحدی همراه شد. سطحی که پیمان حدادی مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه چندی پیش در توئیتی اعلام کرد که این سطح که به عنوان  مقاومت عمل کرده بود، حمایت شد.

حالا با این مفروضات باید این گونه موضوع را دید که شاخص با رسیدن به یک قدمی محدوده 38 درصدی فیبوناچی به اولین هدف اصلاحی الگوی هامونیک AB=CD  رسیده است جایی که این محدوده با اغماض همان خط میانی کانال صعودی در تایم فریم بلند مدت است.

برای اینکه شاخص بازهم به مسیر صعودی باز گردد باید خط فرضی نزولی ایجاد شده در اندیکاتور RSI  را رو به بالا بشکند.

برای روز های آینده باید دید که شاخص بورس تهران می تواند در محدوده سطح 38 درصدی فیبوناچی موج قبلی به همراه خط میانی کانال صعودی حمایت شود؟

 

کل