به گزارش اکوایران و براساس داده‌های رسمی اداره ملی آمار چین، شاخص مدیران خرید صنعتی چین به بیش از 50 واحد افزایش یافت. درحالی که شاخص مدیران خرید صنعتی چین برای ماه دسامبر 47 واحد بود در ماه ژانویه به 50.1 رسید. صعود این شاخص به نرخی بیش از 50 واحد نشان از خروج اقتصاد چین از رکود دارد.  درعین حال شاخص مدیران خرید رسمی ترکیبی چین برای ماه ژانویه نیز به 5.29 واحد رسید. این شاخص که ترکیبی از تولید و خدمات است در ماه دسامبر برابر 42.6  واحد بود.  

درحالی میزان شاخص مدیران خرید صنعتی چین برابر 50.1 واحد اعلام شد که نظرسنجی رویترز پیش‌بینی عدد 49.8 واحدی برای این شاخص داشت.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد جونز لانگ لاسال، در یادداشتی نوشت: داده‌های PMI نشان داد که اعتماد به تولید، بهره‌برداری و وضعیت بازار به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

در این شرایط شاخص مدیران خرید بخش تولید صادراتی به 46.1 واحد رسید، افزایش نگرانی در خصوص رشد نرخ بهره باعث تضعیف اقتصادهای خارجی شده و این موضوع صادرات چینی‌ها را تحت فشار کاهشی قرار داده است.  

دان وانگ، اقتصاددان ارشد در بانک هانگ سنگ چین گفت: بهبود تولید و فعالیت تولیدی در چین برای  ماه ژانویه کمی غیرمنتظره بود، بسیاری از فعالان بازار محتاط هستند. در عین حال بهبود PMI برای زمان تعطیلات سال نوی چینی که تقریبا کارگران به م دت 2 هفته به مرخصی می‌ روند، عجیب است.

در عین حال برای ماه ژانویه تمامی دیگر شاخص‌ها از جمله اشتغال، موجودی محصولات در انبار و زمان تحویل تضعیف شده‌ اند. در این بازه زمانی سفارش‌های صادراتی کاهش یافته‌اند، در چنین شرایطی بهبود شاخص مدیران خرید به آن معنی است که تقاضای داخلی بسیار بیشتر رشد یافته است.

کرونا، این مرتبه مانع تولید چینی‌ها نمی‌شود

به  گزارش رویترز رشد شاخص مدیران خرید تولیدی در چین، متاثر از کاهش سیاست کرونا صفر در این کشور رقم خورد. همانگونه که شیوع  کرونا و قرنطینه‌های  اعمالی برای فروکش این موج زمینه تضعیف تقاضا را فراهم کرده بود؛ کاهش محدودیت کرونایی باعث شد تا مجدد واحدهای تولیدی به مسیر رشد بازگردند. به گفته اپیدمیولوژیست ارشد چین، 80 درصد از مردم این کشور پیش از آغاز جشن‌های سال نو قمری به کووید-19 مبتلا شده بودند.

میزان تقاضای مصرفی در دوره تعطیلات سال نوی چینی نسبت به دوره قبل رشدی 12.2 درصدی داشت. این اولین مرتبه است که چینی‌ها بدون محدودیت کرونایی سال نوی چینی را جشن گرفتند و این موضوع محرک رشد تقاضا در این کشور بود.

صندوق بین المللی پول روز سه‌شنبه یازدهم بهمن ماه به بهبود رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی اشاره کرد؛ این آژانس بین‌المللی چشم‌انداز خود برای تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را از 4.4 درصدی که در اکتبر تخمین زده بود به 5.3 درصد افزایش داد، اما هشدار داد که رشد احتمالا دوباره به 4.5 درصد در سال 2024 کاهش خواهد یافت.