به گزارش اکوایران از نرخ سنگ‌آهن دریایی وارداتی به چین ظرف دومین روز از هفته جاری کاسته شد؛ افزایش بهای سنگ‌آهن وارداتی ظرف هفته‌های اخیر و عدم انتقال این رشد قیمتی به بازار داخلی چین عامل زیان تجار واردکننده سنگ‌آهن شده و بنابراین از تمایل آن‌ها برای خرید کاسته شده است. به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز سه‌شنبه ۳۱ ژانویه با ثبت کاهشی ۸۵ سنتی برابر ۱۲۸ دلار و ۹۵ سنت ارزیابی کرد.

یک تاجر چینی زیان واردات هر تن سنگ‌آهن عیار متوسط را حدود ۴۰ تا ۵۰ یوآن اعلام و عنوان کرد زیان وارادات محموله‌های با عیار بیشتر، بالاتر از این رقم است.

درحالی که امیدواری به بهبود فولادسازی در چین بر نرخ سنگ‌آهن وارداتی به این کشور ظرف هفته‌های اخیر افزوده است، اما هنوز این رشد تقاضا از سوی بازار فیزیکی حمایت نمی‌شود.

برخی منابع معتقدند عدم رشد تقاضای واقعی در بازار اهن و فولاد به دلیل استمرار بازه غیررسمی تعطیلات سال نو رقم خورده است. اگرچه تعطیلات رسمی سال نوی چینی به اتمام رسیده، اما اغلب فعالیت‌های ساخت‌وساز تا پنج فوریه تعطیل  بوده و بنابراین می‌توان به رشد تقاضای مصرفی بعد از این تاریخ امیدوار بود.

کاهش عرضه مانع رشد زغال نشد

زغال‌سنگ متالورژیک استرالیا روز پایانی ژانویه را بدون تغییر نرخ به پایان رساند؛ اغلب فعالان بازار ترجیح دادند تا در این روز از خرید دست کشیده و منتظر مشخص شدن چشم‌اندازی روشن در این بازار شوند؛ به این ترتیب پلتس پریمیوم هر تن زغال متالورژیک فوب استرالیا را برابر ۳۳۵ دلار و ۲۵ سنت ارزیابی کرد‌. اگرچه بروز حادثه ریلی در استرالیا عرضه این محصول را دچار اختلال کرده و این موضوع سیگنالی افزایشی برای بازار به همراه دارد، اما به گفته یک تاجر هندی، فولادسازان  حاضر به خرید زغال گرانتر نیستند، چرا که رشد بهای این نهاده تولید، آن‌ها را زیان‌ده می‌کند.

پلتس پریمیوم زغال استرالیا تحویل چین را نیز در روز سه‌شنبه ۳۱ ژانویه بدون تغییر نرخ روزانه برابر ۳۲۰ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. به گفته فعالان این بازار، راند جدید کاهش بهای زغال داخلی چین آغاز شده و این موضوع سیگنالی منفی برای بازار وارداتی به همراه دارد. با این وجود همچنان آربیتراژ واردات از طریق دریا مثبت بوده و این موضوع مانع افت قابل ملاحظه نرخ زغال متالورژیک وارداتی به چین می‌شود.

قراضه گران ماند

قراضه وارداتی به ترکیه در دومین روز از هفته جاری نیز افزایشی شد و پلتس بهای شاخص این محصول را با ثبت رشد روزانه ۲ دلاری برایز ۴۲۲ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

افزایش عوارض گمرک واردات محصولات تخت فولادی با هدف حمایت از این صنعت، با ایجاد امیدواری نسبت به رشد تقاضا برای این محصولات در بازار داخلی ترکیه، بر انگیزه تولید فولادسازان ترکیه افزده است که این موضوع محرک رشد تقاضا و درنتیجه افزایش بهای قراضه وارداتی به ترکیه است.