به گزارش اکوایران، ارزش معاملات خرد که در گزارش‌های اخیر اکوایران نیز به آن پرداخته شده‌است؛ در دو هفته گذشته با کاهش شدیدی همراه بوده و شاخص کل بورس نیز در همین بازه زمانی دچار اصلاح روند صعودی خود شده است. کاهش ارزش معاملات خرد را می‌توان ناشی از چند عامل اصلی دانست. در اصل تغییرات روند معاملاتی به صورت جمعی، نشان دهنده تغییر انتظارات فعالان بازار سرمایه است. گاهی این تغییر انتظارات از بلاتکلیفی و تیرگی چشم انداز بازار نشأت می‌گیرد که موجب بی‌اعتمادی فعالین به بازار سهام می‌شود و گاهی نیز افزایش انتظارات نزولی نسبت به روند پیش روی شاخص کل باعث تردید در معاملات و خرید سهام می‌شود.

از سوی دیگر شاخص کل بورس تهران همواره به واسطه رشد قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت می‌شد و شروع روند افزایشی در بازارهای موازی، انتظارات صعودی شاخص کل را میان فعالان بازار سهام افزایش می‌داد. در واقع می‌توان گفت که بازار سهام با کمی تأخیر در جهت تغییرات بازارهای موازی حرکت می‌کرد و تا حدی دنباله‌رو آن‌ها بود.

IMG_20230219_115641_256

همواره اخبار ضد و نقیض برای بازار سرمایه مشکل‌ساز بوده و با افزایش انتشار این خبرها شاخص کل با دست‌اندازهای متعددی برخورد می‌کرد. امسال مسئله اخبار ضد و نقیض یک معضل جدی بازار سهام به شمار می‌رود. خبرهای منتشر شده از سوی نهادها و دستگاه‌ها دولتی با توجه به درجه تأثیرگذاری آن‌ها بر اقتصاد کشور، موجب تغییرات انتظارات فعالان بازار و در نهایت تغییر روند معاملات می‌شود. در چند ماه اخیر حجم انتشار این نوع اخبار به شدت افزایش یافته و این افزایش حجم در کنار درجه تأثیرگذاری بالا این خبرها بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه، باعث سردرگمی فعالان بازار شده. این سردرگمی به خوبی در جریان تغییرات ارزش معاملات خرد قابل مشاهده است. بازاری که پس از چند ماه رکود، فرصت اندکی برای رشد شاخص کل یافته بود؛ این‌بار نتوانست در برابر اخبار متعدد ضد و نقیض مقاومت کند و دوباره درگیر رکود معاملاتی شد. به عنوان مثال؛ کشمکش‌های شورای رقابت در ارتباط با عرضه خودرو تأثیر منفی خود را هر چند روز یکبار برای بازار سرمایه تازه می‌کرد. یا در خصوص بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز این مشکل وجود داشت.

بازار سهام در روز‌هایی که ارزش معاملات خرد بالایی دارد نسبت به سطوح حمایتی خود واکنش قوی‌تری نشان می‌دهد اما زمانی که درگیر رکود معاملاتی می‌شود از تأثیر جریان‌های حامی بازار کاسته می‌شود. در بازه‌های زمانی گذشته که بازارهای موازی با جهش قیمتی همراه بودند؛ ارزش معاملات خرد بورس تهران افزایش می‌یافت و باعث می‌شد تا شاخص کل به خوبی حمایت شود اما در چند هفته اخیر با وجود اوج گرفتن نرخ دلار و سکه در بازار آزاد؛ ارزش معاملات خرد ریزش داشت و در نهایت حمایتی برای بازار شکل نگرفت.

در ارتباط با مسیر پیش روی بازار سهام نیز می‌توان گفت تا زمانی که وحدت رویه در دستگاه‌های دولتی وجود ندارد و مواضع ضد و نقیضی که بر بازار مؤثر است اصلاح نشود و یا به واسطه تصمیمات مثبت، ارزش معاملات خرد افزایش پیدا نکند؛ شاخص کل نمی‌تواند در جهت بازارهای موازی خود حرکت کند.