به گزارش اکوایران آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، از ملی شدن ذخایر لیتیوم این کشور و واگذاری مسئولیت این ذخایر معدنی به وزارت انرژی این کشور خبر داد.

مکزیک دارای ذخایر بالقوه قابل توجهی از لیتیوم است، ماده‌ای که برای تولید باتری‌ خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرف حدود 2 سال اخیر و در اثر صعود تقاضا برای لیتیوم، بهای این محصول جهش نرخی قابل ملاحظه داشت و همین موضوع باعث شد تا کشورها نسبت به ذخایر لیتیوم خود حساس شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که مکزیک احتمالا دارای 1.7 میلیون تن ذخایر لیتیوم است؛ در حال حاضر 12 شرکت خارجی امتیار معدنی فعالی برای فعالیت در ذخایر مع دنی مکزیک دارند و عمده این شرکت‌ها بر اکتشاف و استرخاج ذخایر لیتیوم تمرکز دارند. اما  لوپز اوبرادور گفته است که تمامی این مجوزها بازبینی می‌شود.

لوپز اوبرادور گفت: باید  اجازه دهیم که ملت صاحب این ماده معدنی استراتژیک باشد. لوپز اوبرادور اضافه کرد: از این پس ذخایر لیتیوم کشور را ملی می‌کنیم تا این ذخایر توسط شرکت‌های خارجی از قبیل  روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا و... مورد بهره‌برداری قرار نگیرد.

هفته گذشته، پابلو تادی، مدیر اجرایی شرکت دولتی تولید لیتیوم در مکزیک، به رویترز گفت: مکزیک آماده مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی است، اما دولت این کشور خواهان حداکثر سهام در هر گونه سرمایه‌گذاری مشترک است.

در فرمانی که روز شنبه هجدهم فوریه توسط وزارت اقتصاد مکزیک منتشر شد، آمده است که حقوق و تعهدات دارندگان امتیازات معدنی که در حال اجرای پروژه‌ای در محل ذخیره معدن لیتیوم هستند، ایمن است. البته در این متن اضافه شده هیچ فعالیت معدنی مرتبط با ذخایر لیتیوم در این مناطق اجازه فعالیت ندارد.

لوپز اوبرادور در طی یک رویداد در سونورا فرمانی را امضا کرد که به وزارت انرژی دستور می دهد اقدامات لازم برای انجام روند ملی‌سازی ذخایر لیتیوم در این کشور را انجام دهد.