به گزارش اکوایران، شاخص MSCI که گسترده‌ترین شاخص سهام در بازارهای آسیا و اقیانوسیه به استثنا ژاپن است؛ 0.97 درصد در روز چهارشنبه 22 فوریه سقوط کرد؛ این افت نرخ در حالی رقم خورد که وال‌استریت بدترین عملکرد خود در سال جاری میلادی را در روز سه‌شنبه 21 فوریه به ثبت رساند.

فرار از رکود به زیان بازار سرمایه تمام شد

به گزارش رویترز انتشار داده‌های PMI ترکیبی آمریکا برای 15 روز ابتدایی فوریه از سوی موسسه پلتس نشان داد که اقتصاد آمریکا هنوز فاصله جدی با رکود اقتصادی دارد. این موضوع احتمال تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو را مطرح و زمینه سقوط بازارهای سهام را فراهم کرد.

تحلیلگران بانک ملی استرالیا در یادداشت نوشتند: جریان غافلگیری داده‌های اقتصادی ادامه‌دار شده است؛ این مرتبه عملکرد بخش خدمات در سراسر اقتصادهای توسعه‌یافته قوی‌تر از حد انتظار بود.

کری کریگ، استراتژیست بازار جهانی JPMorgan Asset Management می‌گوید: بانک‌های مرکزی مجبور هستند نرخ‌های بهره را بسیار بیشتر از حد انتظار افزایش دهند تا تورم را مهار کنند.

بانک مرکزی نیوزلند روز چهارشنبه نرخ بهره را 50 واحد پایه افزایش داد و به بالاترین میزان در بیش از 14 سال گذشته یعنی 4.75 درصد رساند. بانک مرکزی این کشور اعلام کرد برای اطمینان از کاهش تورم تا سطح مورد نظر به تشدید سیاست انقباضی و رشد نرخ بهره ادامه می‌دهد.

سیاست انقباضی به بازار ژاپن سرایت می‌کند؟

بانک مرکزی ژاپن نیز روز چهارشنبه 22 فوریه اعلام کرد که خرید اضطراری اوراق قرضه را برای مهار بازدهی بالا اجرایی می‌کند. چرا که نرخ JBGهای 10 ساله به 0.505 درصد رسید و از سقف 0.5 درصدی BOG فراتر رفت.  

در پی این تصمیمات و همچنین داده‌های PMI ژاپن که نشان از انقباض فعالیت تولیدی در این کشور دارد، شاخص سهام نیکی ژاپن 1.25 درصد سقوط کرد. همچنین شاخص چین نیز 0.68 درصد کاهش یافت و ساخص هنگ سنگ‌ نیز افتی 0.27 درصدی را به ثبت رساند.

شاخص S&P/ASX 200 استرالیا (.AXJO)  نیز در معاملات اولیه 0.25 درصد از ارزش خود را از دست داد و با ثبت دو جلسه متوالی کاهش ارزش به پایین‌ترین میزان ارزش خود ظرف یک ماه اخیر رسید. احتمال افزایش نرخ بهره عامل اصلی این عقبگرد بود.

در عین حال شاخص دلار آمریکا نیز کاهشی شد، اما تحلیلگران منتظر رشد شاخص دلار آمریکا در پی افزایش نرخ بهره هستند. با این وجود کاهش فعلی شاخص دلار به سود بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور منجر شد.