به گزارش اکوایران قیمت سنگ‌آهن دریایی آسیا در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری یعنی دوشنبه 27 فوریه به دلیل کاهش تمایل به خرید از سوی فولادسازان چینی با شدت گرفتن محدودیت تولید فولاد در برخی مناطق این کشور کاهش یافت. پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت کاهش روزانه ۴.۱۵ دلاری برابر ۱۲۲ دلار و ۵۰ سنت ارزیابی کرد.

ظرف روزهای گذشته اخباری مبنی بر درخواست مقامات محلی تانگشان چین برای کاهش تولید به‌منظور کاهش آلودگی هوا منتشر شد. مقامات شهر تانگشان از روز ۲۶ فوریه اعلام وضعیت سطح ۲ اضطراری درخصوص آلودگی هوا داشتند.

به گفته یکی از منابع محلی واحدهای فولادی تانگشان که محصول موردنیاز پروژه‌های دولتی چین را تولید می‌کنند، از میزان تولید خود کاسته‌اند اما سایر فولادسازان منتظر اعلام دستورالعمل‌های بیشتری هستند.

زغال در انتظار وضوح بیشتر بازار

فعالان بازار زغال سنگ متالورژیک آسیا در ور دوشنبه 27 فوریه در انتظار روشن شدن نتیجه خرید زغال توسط ۲ واحد بزرگ فولادساز آسیایی و تاثیر این معاملات بر روند نوسان نرخ زغال، از خرید اجتناب کردند.

به این ترتیب پلتس بهای هر تن زغال متالورژیک فوب استرالیا را بدون تغییر نرخ روزانه برابر ۳۴۷ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. این درحالی بود که ظرف روز جمعه ۲۴ فوریه زغال متالورژیک استرالیا در میانه رشد عرضه و کاهش تقاضا افتی ۲۸ دلاری را به ثبت رسانده بود.

پلتس پریمیوم زغال متالورژیک استرالیا تحویل بنادر چین را برای روز دوشنبه ۲۷ فوریه با ثبت رشد روزانه یک دلاری برابر ۳۴۱ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. گفته می‌شود میزان نظارت ایمنی بر معادن زغال داخلی چین افزوده شده و این موضوع می‌تواند محرک رشد بهای محصول وارداتی به چین باشد.

تقاضای  قراضه افزایشی ماند

قیمت قراضه وارداتی به ترکیه نیز در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری ۲.۵ دلار دیگر گران شد و پلتس بهای این محصول تحویل ترکیه را برابر ۴۵۲ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

تقاضا برای محصولات طویل فولادی پس از زمین‌لرزه بزرگ ترکیه به شکل قابل توجهی در این کشور افزایش یافته و این موضوع با رشد بهای میگرد داخلی، محرک رشد نرخ قراضه وارداتی شده است.

در این شرایط برخی فعالان این بازار معتقدند هنوز قراضه به نقطه اوج قیمتی خود نرسیده و با توجه به رشد تقاضا برای محصولات طویل فولادی در ترکیه، احتمال رشد بیشتر بهای قراضه به‌عنوان ماده اولیه مصرفی توسط فولادسازان ترکیه وجود دارد.