صنایع غذایی یکی از مهم‌ترین بخش‌‌‌های اقتصادی است که به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است. شرکت مهرام یکی از شرکت‌های فعال در صنعت غذایی است که با نماد (غمهرا) و ارزش بازاری 1500 میلیارد تومان در بازار دوم بورس معامله می شود.

فعالیت گروه تولیدی مهرام، تولید انواع محصولات غذایی و چاشنی از قبیل انواع سس های مایونز و کچاپ ، رب ، خیارشور و ترشی،آب مرکبات، مربا، کنسروهای غیر گوشتی، سرکه و نظایر آن است ،که عمدتا از تأمین کنندگان داخلی خریداری می شود.

این شرکت علیرغم مشکلات جدی در تأمین مواد اولیه اساسی مانند روغن و شکر، شرکت مهرام توانسته است پیش بینی خود را برای روزهای سخت دقیق تر نماید و از توقفات تولید جلوگیری کند.

شرکت در بین شرکت های فعال در این صنعت با مبلغ فروش معادل مبلغ 1435 میلیارد تومان در رده های برتر از لحاظ مبلغ فروش قرار دارد. فروش شرکت در دوره منتهی به 30آذر 1400، مبلغ 819 میلیارد تومان بوده است آنچه باعث افزایش مبلغ فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است، افزایش در نرخ فروش محصولات و مدیریت تامین مواد اولیه می باشد.

از آنجایی که در دوره مورد گزارش عمده ترکیب بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت را مواد اولیه مصرفی تشکیل می دهد و حدود نیمی از مواد اولیه مصرفی توسط تامین کنندگان از منابع خارجی تامین می گردد، لذا همواره با ریسک افزایش نرخ مواد اولیه و تغییرات نرخ ارز که باعث افزایش بهای تمام شده محصولات می شود مواجه است، همچنین با توجه به کمبود منابع ارزی در کشور، ریسک افزایش قیمت ناشی از کمبود مواد اولیه فراتر از افزایش نرخ ارز نیز متصور است.

افزایش سرمایه شرکت مهرام

برای سال مالی جاری ، به عنوان یک گزینه تامین مالی در کنار سایر برنامه ها، افزایش سرمایه از مبلغ ١00 میلیارد تومان  به ١90 میلیارد تومان از محل سود انباشته در تاریخ 2 بهمن 1401 به ثبت رسیده است.

تغییرات نرخ ارز با توجه به وابستگی که بیشتر صنایع غذایی به واردات مواد اولیه مانند روغن و شکر دارد بر روی قیمت تمام شده محصولات ما تاثیر بسزایی دارد و حتی گاهی تا دو تا سه برابر موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات شده است.

در رابطه با مشکلات قطعی برق و گاز صنایع می توان گفت، از آنجایی که کشور دچار بحران منابع انرژی است و بیشتر صنایع نیز با این مشکل دست و پنجه نرم کردند، شرکت مهرام نیز مصون از این موضوع نبوده است و چندین بار با تعطیلی خطوط تولید، بیکاری پرسنل و یا توقف تولید روبرو شده است.

فروش مهرام نسبت به دوره مشابه سال قبل براساس مستندات، حدود ۷۵ درصد رشد ریالی داشته و از نظر مقداری حدود ۱۱ درصد کاهش داشته که این کاهش تابع مشکلاتی مانند تامین موادی اولیه به خصوص روغن در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بود. مشکل تامین مواد اولیه موجب شده تا ظرفیت اسمی کارخانه به طور کامل استفاده نشود.

فروش ماهانه مهرام

روند فروش ماهانه مهرام نشان می دهد این شرکت که در بهمن 1401 موفق به فروش 261 میلیارد تومان شده است که نسبت به ماه گذشته رشد 21 درصدی داشته است. غمهرا در فصل ابتدایی سال 1401 رویه رو به رشدی را طی کرده است و بیشترین فروش خود را در خرداد ماه سال قبل به ثبت رسانده است. در فصل تابستان عملکرد خوبی داشت به جز در مرداد ماه که با افت روبرو شد، برای سه ماهه پاییز نیز به طور متوسط فروش یکسانی داشت تا در نهایت موفق شد در دی ماه با رشد قیمتی همراه شود و در بهمن ماه نیز بیشترین فروش خود را در ماه خود رقم بزند.

درآمد های عملیاتی این نماد غذایی، رقم 1435 میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره قبل با رشد 75 درصدی همراه شده است. همچنین بهای تمام شده و هزینه های فروش، ادرای و عمومی بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

گفتنی است سود خالص شرکت مهرام به 131 میلیارد تومان رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل خود رشد 60 درصدی را توانسته رقم بزند. رشد سود ناخالص این شرکت نیز 75 درصد بوده است.

در سال 1401 نمادهای صنایع غذایی نوسانات زیادی را نیز در این مدت تجربه کردند توانستند در دو مرحله بازدهی های خوبی را رقم بزنند که غمهرا نیز جزو این گروه بوده است.

گروه غذایی یکی از گروه‌هایی است در اوایل سال 1401 به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد توجه بازار قرار گرفته و شاهد افزایش تقاضا در گروه غذا بودیم.

همچنین تاثیر قابل توجه بر نرخ فروش، شرایط مناسبی را دنبال کردند. و مرحله دوم بازدهی های مثبت در در انتهای سال 1401 اتفاق افتاد.

از مهم‌ترین مشکلات صنعت غذا می توان مشکلات تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان این صنعت جهت خرید ماشین‌آلات به روز و تامین مواد و نهاده‌های تولید  دانست.در حالی که جهان در مراحل پساکرونا قرار دارد و تامین کالاهای اساسی یکی از اولویت‌های مهم هر کشوری محسوب می‌شود تقاضا برای موادغذایی نسبت به قبل افزایش قابل توجهی داشته است.صنعت غذا یکی از صنایعی که طی سال‌های اخیر میزان قابل توجهی تورم را نیز  تجربه کرده و به همین سبب معیشت خانوارها را با مخاطراتی روبه رو ساخته است.

 

غمهرا