به گزارش اکوایران، روند شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر در مجموع صعودی بود. در روز شنبه شاخص روند صعودی داشت و 64 هزار و 923 واحد رشد کرد. شاخص در روز یکشنبه 10 هزار واحد صعود کرد و روز دوشنبه شاخص تغییر مسیر داد و ریزش 22 هزار واحدی داشت.

روز سه‌شنبه نیز شاخص 10 هزار واحد پائین آمد اما در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته 42 هزار و 460 واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 1.9 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 41 هزار و 877 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 6.4 درصدی را ثبت کرد.

این هفته علاوه بر رشد شاخص‌ها، روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام نیز صعودی بود و روز دوشنبه به رقم 19 هزار و 563 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در یک سال اخیر است. 

در این هفته شاهد تداوم ورود پول حقیقی نیز بودیم. در روز شنبه هزار و 254 میلیارد تومان وارد شد و روز یکشنبه هزار و 96  میلیارد تومان پول حقیقی راهی بورس شد. اما روز دو‌شنبه هزار و 118  میلیارد تومان خارج شد و در روز سه‌شنبه بار دیگر سرمایه حقیقی وارد شد. ارزش پول حقیقی ورودی در روز سه‌شنبه 676 میلیارد تومان بود.

در مجموع کل هفته هزار و 908 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 477 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل رشد 10 برابری –معادل 984 درصد- داشته است.

بدین ترتیب شاخص در پایان هفته در سطح 2 میلیون و 179 هزار واحد ایستاد. اما سوال این است که ریزش شاخص در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اصلاح کوتاه مدت است یا سوخت بازار برای صعود بیشتر تمام شده است؟

تردیدی نیست که اصلاح و تعدیل قیمت‌ها پس از چندین روز صعود مداوم اتفاقی معمول است که دور از انتظار نبود. اما عیان است که بازار علاوه بر روندهای درونی و افت و خیز تقاضا و عرضه، متأثر از عوامل بیرونی است. همچنان که در هفته گذشته اخبار و حواشی حول قیمت‌گذاری خودرو هم بر قیمت سهام نمادهای خودرویی اثرگذار بود و هم بر روند بازار اثر داشت. اخبار و اتفاقاتی که آن‌ها در زمره ریسک‌های سیستماتیک دسته بندی می‌کنیم. بنابراین بخشی از عرضه‌های روزهای اخیر را می‌توان در قالب مدیریت ریسک سرمایه گذاران و ذخیره سود تفسیر کرد. رویکردی که می‌تواند در هفته پیش رو نیز تداوم یابد.  

21