اندونزی به دو شرکت معدنکار فعال در این کشور در زمینه بهره‌برداری از معادن مس اجازه  داد تا سال 2024 نسبت به صادرات کنسانتره تولیدی خود اقدام کنند. به این ترتیب شرکت‌های  Freeport و Amman Mineral این اجازه را یافتند تا علی‌ رغم محدودیت صادرات کنسانتره مس از اندونزی که قرار بود از ژوئن امسال اجرایی شود، بتوانند فعلا صادرات خود را حفظ کنند تا واحدهای ذوب آن‌ها تکمیل شده و کار خود را آغاز کنند.

دولت اندونزی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت فرآوری مس در این کشور، ممنوعیت‌هایی در مسیر صادرات کنسانتره مس وضع کرد.

عارفین صریف، وزیر امور خارجه اندونزی به خبرنگاران گفت: در ساخت کارخانه‌های ذوب و پالایش مس در اندونزی به علت بروز همه‌گیری کرونا بود تاخیر ایجاد شد و بنابراین دولت اندونزی  فعلا قصد دارد تا اجرای ممنوی صادرات کنسانتره مس از این کشور را به طور موقت به تاخیر بیندازد.

وی افزود: ما در تلاش هستیم تا توسعه کارخانه‌های ذوب مس در داخل خاک اندونزی در اسرع وقت به نتیجه برسد و احتمالا این پروژه‌ها تا ماه مه سال آینده تکمیل می‌شوند؛ بنابراین شرکت‌های فری‌پورت و Amman  مجاز خواهند بود تا ماه مه 2024 نسبت به صادرات کنسانتره مس اقدام کنند.

گفته می‌شود که هر دو کارخانه ذوب مس این شرکت‌ها در حال حاضر حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

کاتری کریسناتی، سخنگوی فری‌پورت اندونزی، گفت که این شرکت اطلاعیه رسمی در رابطه با سیاست صادرات دریافت نکرده است و افزود که این شرکت از حمایت دولت برای کمک به تضمین تداوم عملیاتی و سرمایه‌گذاری خود قدردانی می‌کند.

همچنین دولت اندونزی و فری پورت بحث درخصوص تمدید مجوز شرکت برای ادامه بهره برداری از معدن گراسبرگ در پاپوآ را آغاز کرده اند. مجوز فعلی فریپورت برای بهره‌برداری از معادن این منطقه در سال 2041 منقضی می‌شود.

بهلیل لاهادالیا، وزیر سرمایه‌گذاری، در نشستی جداگانه به خبرنگاران گفت، ممکن است دولت اندونزی بخواهد سهام خود در شرکت‌های معدنی اندونزی را افزایش دهد. وی گفت، در شرایط کنونی دولت اندونزی از طریق یک شرکت دولتی سهام 51 درصد از واحد اندونزیایی غول معدنی فری‌پورت-مک موران را در اختیار دارد، اما دولت می خواهد، 10 درصد بر سهم خود در این واحد بیفزاید.

فری پورت در حال ساخت یک کارخانه ذوب مس 3 میلیارد دلاری در جاوه شرقی برای فرآوری 1.7 میلیون تن کنسانتره مس است، در حالی که کارخانه ذوب Amman در غرب Nusa Tenggara واقع شده و ظرفیت ورودی 900000 تن کنسانتره مس را خواهد داشت.

اندونزی از سال 2020 صادرات نیکل از این کشور را ممنوع کرد و از آن زمان تا کنون موفق به جذب سرمایه بالایی در حوزه فرآوری نیکل شده است. عمده سرمایه‌گذاران جذب شده به بازار اندونزی چینی هستند.