به گزارش اکوایران رالی افت نرخ سنگ‌آهن در روز دوشنبه هشتم ماه مه معکوس شد؛ عزم جدید دولت چین برای رشد تقاضا در بازار فولاد این کشور باعث شد تا سنگ‌آهن از مرز 100 دلار به ازای هر تن فاصله بگیرد؛ به نحوی که پرمعامله ترین قرارداد ژوئن سنگ آهن در بورس سنگاپور SZZFM3 پس از کاهش 1.7 درصدی در روز جمعه پنجم ماه مه و فروش با نرخ 97 دلار و 5 سنت، ظرف روز دوشنبه پنجم ماه مه با ثبت رشد روزانه 7 درصدی با قیمت 105 دلار و 70 سنت به فروش رفت.

داده‌های شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای ماه آوریل کمتر از 50 واحد که نشان از بروز رکود دارد، اعلام شد. در ان شرایط فعالان بازار احتمال اعمال محرک‌های جدید از سوی دولت چین برای بازگرداندن بخش تولید به مسیر رشد را می‌دهند. این موضوع با خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضا برای محصولات فولادی به رشد بهای این محصول در بازارهای جهانی در دومین هفته از ماه مه کمک کرد و زمینه رشد نرخ سنگ‌آهن با ایجاد روند افزایشی در تقاضا برای این محصول را فراهم کرد.

دولت چین، فولادسازان این کشور که عمدتا در شهر تانگشان واقع شده‌اند را موظف به ارائه برنامه‌ای قابل اجرا برای تولید فولاد در سال جاری میلادی به میزان مشابه سال قبل یعنی یک میلیارد تن کرده است. این تصمیم در شرایطی که برخی فعالان بازار احتمال کاهش بیشتر میزان تولید فولاد در سال جاری میلادی نسبت به 2 سال قبل را می‌دادند، محرک بهای سنگ‌آهن بوده است. میزان تولید فولاد خام چین ظرف 2 سال گذشته یعنی سال 2021 و 2022 کاهش داشت.

آتیلا ویدنل، مدیر عامل Navigate Commodities می‌گوید: روند ساخت و ساز، داده‌های شاخص مدیران خرید بخش تولید و حتی خدمان برای ماه آوریل ناامیدکننده بود و باعث نگرانی دولت شد.

تنظیم‌کننده بازار مسکن چین، به اجریا اقدامات جدیدی برای حمایت از این بخش روی آورده است؛ این اقدامات شامل دستور کاهش کمیسیون‌ها در معاملات این حوزه می‌شود.  

درصورتی که سیاست‌های محرک بخش ساخت‌وساز در چین برای سال جاری نتیجه‌بخش باشد، ثابت نگه‌داشتن میزان تولید فولاد در سال جاری می‌تواند محرک قوی در بازار آهن و فولاد باشد.

ظرف روز دوشنبه هشتم ماه مه بهای هر تن میلگرد در بورس آتی شانگهای 4.2 درصد، نرخ هر تن کویل نورد گرم 5.1 درصد و فولاد ضد زنگ 0.9 درصد افزایش یافت.

این رشد نرخ شامل حال سایر مواد اولیه فولادسازی یعنی زغال متالورژیک و کک نیز شد به نحوی که این دو محصول نیز از فاز زیان خارج شده و در معاملات بورس کالای دالیان به ترتیب رشدی 6.8 درصدی و افزایشی 6.3 درصدی را به ثبت رساندند