به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 16 خرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. در روز شنبه شاخص کل بورس 8 هزار و 634 واحد رشد کرد و به رقم 2 میلیون و 279 هزار و 676 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 5 هزار و 789 واحد بالا آمد و در رقم 771 هزار و 298 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 188 واحد رشد کرد و به رقم 28 هزار و 813 واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز افزایش هزار و 370 واحدی داشت و به سطح 140 هزار و 998 واحد رسید. 

در پایان معاملات ‌روز دو‌شنبه، 459 نماد رشد قیمت و 215 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 68 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 32 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دو‌شنبه در بورس شرکت لیزینگ ایرانیان (وایران)، شرکت لیزینگ ایران خودرو (ولغدر) و شرکت کمباین سازی ایران (تکمبا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر)، شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) و شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سپید (شرکت سپید ماکیان)، واعتبار (شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران) و دانا (شرکت بیمه دانا) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری پویا (وپویا)، شرکت مبین وان کیش (اوان) و شرکت محصولات کاغذی لطیف (لطیف) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، 138 نماد صف خرید داشتند و 28 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 14  درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 10 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 31 درصدی به 270 میلیارد تومان رسید. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات امروز می‌روند که در روز شنبه، شاخص‌های بازار بار دیگر به سمت بالا حرکت کرد. اما روند نزولی ارزش معاملات سهام تداوم داشت.  

ارزش معاملات خرد با افت 28 درصدی به 6 هزار و 560 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که کمترین رقم از ابتدای سال تاکنون است. 

با این حال با جلوداری نمادهای اخابر، وبملت، فملی، وغدیر، وتجارت، کچاد و فولاد شاخص کل رشد کرد و این نمادها بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند. در مقابل، شخارک، رمپنا و وکغدیر مانع رشد بیشتر شاخص کل شدند. 

تعداد نمادهای سبزپوش در معاملات دوشنبه بیشتر از قرمزها بود و 68 درصد بازار رشد قیمت را تجربه کردند. بنابراین شاخص هم وزن نیز بیش از 5 هزار واحد رشد کرد. 

اما پس از یک روز وقفه، روز شنبه بار دیگر شاهد ورود پول حقیقی از بازار بودیم و 29 میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. نمادهای غگل، عالیس، وساپا، دفارا و شغدیر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر نمادهای پالایشی؛ شتران، شپنا و شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. 

بدین ترتیب شاخص در روزی که حجم معاملات پایین بود رشد اندکی را پشت سر گذاشت. در عین حال، همزمان با افت حجم معاملات، حجم فروش نیز در بازار کم بود و معاملات با مازاد تقاضا بسته شد. برخی از ناظران علت رکود معاملات را تعطیلات میانه هفته دانستند اما برخی نیز معتقدند تحولات سیاسی در حوزه سیاست خارجی و تنش زدایی نسبی در روابط دیپلماتیک معامله گران و فعالان اقتصادی را محتاط کرده است. به نظر می‌رسد کاهش تنش در روابط خارجی به کاهش ریسک‌های اقتصاد ایران کمک می‌کند. 

از سوی دیگر در نیمه دوم خرداد ماه شاهد انتشار گزارش‌های 12 ماهه شرکت‌ها و پس از آن برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها خواهیم بود. بازار سهام به شکل سنتی در فصل مجامع در مجموع روند مثبتی داشته است و از آن جایی که برخی سبد سهام خود را در موعد برگزاری مجمع تغییر نمی‌دهند از فشار عرضه کاسته خواهد شد. 

تحلیل گران تکنیکی نیز معتقدند پس از رشد بازار در ماه‌های اسفند و فروردین، بازار در انتهای اردیبهشت و نیمه اول خرداد در چرخه تعدیل و اصلاح قرار گرفت اما در نیمه دوم خرداد شاخص توان رشد را دارد. بنابراین به نظر می‌رسد بازار در میان مدت روند مثبتی را در پیش دارد.

پیش بینی بورس