به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه 17 خرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 9 هزار و 866 واحد صعود کرد و به رقم 2 میلیون و 289 هزار و 548 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 5 هزار و 111 واحد بالا آمد و در رقم 776 هزار و 415 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 131 واحد رشد کرد و به رقم 28 هزار و 944 واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز افزایش هزار و 40 واحدی داشت و به سطح 142 هزار و 38 واحد رسید. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 408 نماد رشد قیمت و 259 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 61 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 39 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت صنایع کاغذسازی کاوه (چکاوه)، شرکت لیزینگ صنعت و معدن (ولصنم) و شرکت دارو پخش (وپخش) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا)، شرکت هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) و شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای واعتبار (شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران)، البرز (شرکت بیمه البرز) و کماسه (شرکت تامین ماسه ریخته گری) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت افرانت (افرا)، شرکت صنایع مادیران (مادیرا) و شرکت داروسازی کاسپین تامین (کاسپین) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، 136 نماد صف خرید داشتند و 31 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 3 درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 38 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 23 درصدی به 208 میلیارد تومان رسید. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در 2 روز معاملاتی اخیر شاخص روند صعودی داشته و دیروز نیز رشد 9 هزار و 866 واحدی را ثبت کرد.  

دیروز نمادهای وبملت، خودرو، پارس، تاپیکو، خساپا، میدکو و خبهمن بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند. در مقابل سه نماد شخارک، شپدیس و رمپنا مانع رشد بیشتر شاخص کل شدند. 

در عین حال، دیروز ارزش معاملات خرد پس از 4 روز افت متوالی، افزایش پیدا کرد و با رشد 26 درصدی، به رقم 8 هزار و 287 میلیارد تومان رسید. 

برای دومین روز متوالی نیز ورود پول حقیقی تداوم داشت و 184 میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. دیروز نمادهای شجم، خبهمن، خگستر، انرژی و وبملت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

همچنین سرانه خرید حقیقی بیشتر از سرانه فروش بود. سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی 31 میلیون و 700 هزار تومان و سرانه فروش 24 میلیون و 100 هزار تومان بود. 

بدین ترتیب شاخص یک گام دیگر به سطح 2 میلیون و 300 هزار واحد نزدیک شد. با این حال بازار هنوز مصمم به صعود به نظر نمی‌رسد. با همه این احوال همانطور که در گزارش روز گذشته تاکید شد، به نظر می‌رسد در فصل مجامع شاخص‌های بازار سهام با نرخ کمی رشد کنند. 

در روزهای اخیر تحولات دیپلماتیک سیگنال‌های مثبتی به بازار داده اما هنوز ریسک‌های بزرگ و واقعی در معرض بازار است. از جمله کمبود انرژی که با شروع فصل گرما در پیش رو است. علاوه بر این بحران‌های اقتصادی مانند تورم و رشد هزینه‌های زندگی و همچنین موج مهاجرت نخبگان و خروج سرمایه از کشور، افق سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی را تیره کرده است. بنابراین بازار برای تقویت تقاضا و جذب سرمایه تنها به گزارش‌‌های عملکرد مثبت نیاز ندارد، بلکه به چشم انداز اقتصادی نیز نیاز دارد. آیا رفت و آمدهای دیپلماتیک گرهی از اقتصاد ایران باز می‌کند؟ این سوالی است که برای پاسخ به آن باید صبور باشیم.  

پیش بینی بورس