به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های بازار سهام نزول کردند. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 29 خرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 19 هزار و 924 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 11 هزار و 2 واحد نزول کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  392 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس افت 2 هزار و 589 واحدی داشت. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 229 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 444 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت بیمه پارسیان (پارسیان)، شرکت توسعه شهری‌ توس گستر (وتوس) و شرکت پاکسان (شپاکسا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت آ س پ (آ.س.پ)، شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر) و شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان (زفجر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای وسینا (بانک سینا)، دامین (شرکت داروسازی امین) و وایران (شرکت لیزینگ ایرانیان) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب)، شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) و شرکت بهمن لیزینگ (ولبهمن) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 88 نماد صف خرید داشتند و 75 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 14  درصدی نسبت به روز کاری قبل به 876 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 2 درصدی به 233 میلیارد تومان رسید. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

معاملات دیروز بورس تهران با روند نزولی شاخص کل آغاز شد و در 30 دقیقه ابتدایی شاخص با افت 11 هزار واحدی مواجه بود.  

روند نزولی شاخص تا پایان ادامه یافت و  در نهایت شاخص نسبت به روز قبل 19 هزار واحد پایین‌تر ایستاد. شاخص هم وزن نیز روند مشابهی را طی کرد و بیش از 11 هزار واحد تنزل کرد. 

در پایان، تعداد نمادهای قرمزپوش بازار نیز بیشتر بود و 65 درصد نمادها قرمزپوش بودند. 

نمادهای خودرو، وبملت، میدکو، اخابر، فولاد، وپاسار و شستا بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در مقابل کچاد، تاپیکو و تایرا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. 

دیروز سرانه خرید فروش بیشتر از سرانه حقیقی بود. سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی 28 میلیون و 200 هزار تومان و سرانه خرید 26 میلیون و 900 هزار تومان بود. 

اما پس از دو روز، بار دیگر تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 452 میلیارد تومان از بازار خارج شد. نمادهای وبملت، خودرو، فولاد، خاور و شستا بیشترین خروج سرمایه را داشتند. در مقابل عالیس، زفجر، ثمسکن، ثاخت و زپارس بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند. 

بنابراین در معاملات دیروز بازار سمت و سوی نزولی داشت. خصوصا لیدرهای سنتی بازار یعنی اغلب نمادهای خودرویی و بانکی ریزش کردند و قرمزپوشی آنها بر افزایش عرضه‌ها موثر بود. از سوی دیگر تقاضا در بازار کم نبود اما نتوانست قیمت‌ها را بالا بکشد. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 11 درصدی به 8 هزار و 341 میلیارد تومان رسید، اما همچنان در سطح پایینی است. تحلیلگران تکنیکی معتقدند شاخص با از دست دادن سطح حمایت 2 میلیون و 200 هزار واحد حال برای رشد به انرژی جدیدی دارد که در بازار مشاهده نمی‌شود. در واقع بازار به تقاضا و ورود سرمایه نیاز دارد و گرنه امکان ریزش بیشتر در معاملات امروز وجود دارد.

پیش بینی بورس