به گزارش اکوایران، گروه خودرویی امروز با صف نشینی خساپا و با ارزش معاملاتی 650 میلیاردتومانی که اختلاف قابل‌توجهی به رتبه‌های بعدی دارد همچنان در رتبه اول برترین ارزش معاملاتی قرار دارد و بانک‌ها و فلزات اساسی به ترتیب باارزش 453 و 405 میلیاردتومانی در رتبه دوم و سوم برترین گروه‌های صنعتی بازار امروز بودند.

در گروه دارویی نمادهای درازک، دجابر، ددانا و نماد دپارس موردتوجه اهالی بازار سرمایه بود و نماد سصفها در گروه سیمانی از جمله نمادهایی است که چند مدتی است توجه خریداران و بازار را به خود جلب کرده است.  در گروه فلزات اساسی نماد فولاد، ذوب به همراه نمادهای فسازان و فولای اوضاع به‌مراتب بهتری نسبت به هم‌گروه‌های خود داشتند. بانک اقتصاد نوین و بانک دی در گروه بانکی را می‌توان برترین‌های گروه بانکی در بازار امروز برشمرد.

خبرهای روز

دبیرکل کانون کارگزاران بورس در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور افزایش نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی را موجب عدم کارایی و رقابت منصفانه در بازار سرمایه دانست و درخواست کرد تا نسبت به بازبینی مصوبه هیئت وزیران و ابطال آن در راستای حمایت از بازار سرمایه، به‌خصوص سهام‌داران خرد، اقدامات لازم به عمل آید.

در بازار بورس کالای ایران معاملات شمش بلوم  بدون رقابت و با قیمت تنی 20 میلیون 500 هزار تومان مورد رقابت قرار گرفت. همچنین ورق گالوانیزه  و  ورق رنگی  فولاد مبارکه  نیز در قیمت پایه و بدون رقابت، انجام شد. 

روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه، ۱۲۶ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از کل سهام شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیا ناما به روش حراج در نماد معاملاتی «ناما» در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود. این  عرضه صرفاً برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط خواهد بود و هر کد معاملاتی حداکثر مجاز به خرید ۴ میلیون ۵۰۰ هزار سهم است.

در مجمع شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان، به‌ازای هر سهم 76 تومان سود تقسیم شد همچنین در پایان مجمع شفن، به‌ازای هر سهم 90 تومان سود نقدی تقسیم شد. اما زمان واریز این سود مشخص نشد و به گفته مدیران شرکت زمان‌بندی واریز سود متعاقباً بعد از مجمع اعلام خواهد شد.

نماد شرکت بورس کالای ایران نیز  در نظر دارد شش‌دانگ عرصه و اعیان باغ خود را با مساحت  حدود 1500 مترمربع واقع در استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه از طریق مزایده عمومی به اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط واگذار نماید. همچنین نماد کگاز از تسویه بدهی تسهیلات ارزی بانک صنعت و معدن توسط سهام‌دار عمده خبر داده است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که هیچ کمبودی در تأمین شکر موردنیاز مردم وجود ندارد و چنانچه کمبودی در بازار احساس شود، به مقدار نیاز شکر تخصیص می‌یابد. مراللهی اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار تن شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی و ۲۰ هزار تن هم از سوی بخش خصوصی  وارد چرخه مصرف شده است. 

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

به نظر می‌رسد که  شاخص کل بورس تهران کم‌کم به محدوده باکس سبزرنگ مشخص شده در تصویر شاخص کل واکنش مثبتی نشان می‌دهد هرچند که باخبر تغییر نرخ خوراک در بازار شاهد شوک عجیب بودیم؛ اما این شوک بعدی از مرگ سهراب اتفاق افتاده بود (17 اردیبهشت‌ماه) و طبیعی بود که بعد از افت بیش از 15 درصدی شاخص بورس رونمایی از این نامه خیلی حال بازار را خراب نکند. این نامه همچنان موردبحث خیلی از محافل اقتصادی و بورسی است و سؤال بی‌پاسخ اینجا است که چه کسی یا کسانی این نامه را منتشر کردند و یا اینکه چرا بعدازاین مدت دست به انتشار آن زدند؟

به‌هرحال از هر چه بگذریم شاخص کل بورس تهران از منظر تکنیکالی به سطح حمایتی مشخص شده (باکس سبزرنگ) در حال واکنش مثبت است. اما نکته امیدوار کنند دیگر بازار امروز افزایش ارزش معاملاتی به بالای 7 هزار میلیارد تومان در بازار نقد بورس تهران است. ارزش معاملاتی بازار در روزهای گذشته به‌زحمت خود را در نزدیکی 5 هزار میلیارد تومان می‌دید؛ اما در جریان معاملات روز جاری ارزش معاملات به اعداد و ارقام بالای 7 هزار میلیارد تومان رسید.

میانگین 55 روزه شاخص چند وقتی است که در محدوده 2 میلیون 280 هزار واحدی ایستاده است و به‌عنوان یک سطح مقاومتی قوی برای شاخص بورس تهران قدرت‌نمایی می‌کند. 

درصورتی‌که شاخص بورس تهران همین رویه مثبت را در دستور کار خود داشته باشد می‌توان گفت که در تایم میان‌مدت (یا شاید بتوان گفت در تایم کوتاه‌مدت) شاهد تشکیل یکی از الگوهای کلاسیک (با اغماض الگوی کلاسیک دو قلوی کف)  است. شاخص اندیکاتور RSI نیز در حال رسیدن به میان‌ها خود است و در محدوده 46 واحدی ایستاده است. 

از نظر خیلی از اهالی تکنیکالیست در بازار سرمایه درصورتی‌که شاخص کل بورس تهران این مثبت‌ها را به‌عنوان اولین قدم‌های رویه و روند صعودی در نظر گرفته باشد شاهد شروع یک‌روند بلندمدت در شاخص کل هستیم. البته با درنظرگرفتن این موضوع که برای روزها یا ماه‌های آینده شاهد انتشار بخش‌نامه و یا نامه‌های عجیب و قریب و خلق‌الساعه از سوی دولت مردان نباشیم و فعالان بازار سرمایه با عنایت به مَثَل «امیدوار بود آدمی به خیر کسان / مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان» شاعر شیرین‌سخن سعدی شیرازی علیه رحمه دست به خرید می‌زنند.

کل