به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود و شاخص در حالی که در ابتدای هفته در نیمه کانال 2.1 میلیونی قرار گرفته بود در روز سه‌شنبه به کانال 2.2 میلیونی صعود کرد. 

در روز شنبه شاخص کل 9 هزار و 490 واحد پایین آمد و 284 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 13 هزار و 480 واحد رشد کرد و 53 میلیارد تومان سرمایه به بازار وارد شد. 

روز دوشنبه شاخص 26 هزار و 41 واحد بالا آمد و 138 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. سه‌شنبه نیز شاخص 18 هزار و 694 واحد رشد کرد اما 126 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

روز چهارشنبه باز هم حجم معاملات افت کرد و 16 درصد پایین آمد. شاخص نیز تنها 570 واحد رشد کرد و 12 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 49 هزار و 253 واحد بالاتر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 2.3 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 29 هزار و 540 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 3.9 درصدی را ثبت کرد.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد نیز در مجموع نزولی بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 6 هزار و 558 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 6 هزار و 615 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 0.86 درصدی داشته است. 

ناظران یکی از عوامل تداوم رکود معاملاتی را شوک افزایش قیمت خوراک صنایع می‌دانند. از سوی دیگر اخبار و مواضع دیپلماتیک حاکی از توقف مذاکرات ایران و امریکا است که موجب رشد نرخ دلار در بازار آزاد نیز شد. 

بنابراین ریسک‌های سیاسی بازار افزایش یافت. حتی به نظر می‌رسد توافقات و رایزنی‌های میان ایران و عربستان عایدی اقتصادی برای ایران نداشته است. از سوی دیگر چشم انداز روابط اقتصادی ایران و چین و همچنین ایران و روسیه نیز پرابهام است. خصوصا اینکه اروپایی‌ها و سه کشور موسوم به تروئیکا در پی تداوم تحریم موشکی ایران هستند. علاوه بر این روز گذشته نماینده ویژه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و با اشاره به آزمایش موشک‌های بالستیک تهران، خواستار تمدید تحریم‌ها حتی پس از پایان محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شد. در چنین شرایطی نااطمینانی‌های اقتصاد ایران افزایش یافته که می‌تواند موجب کوچ سرمایه از بازار سهام به سمت بازارهای دارایی کم ریسک‌تر شود. به ویژه اینکه با وارد شدن شوک‌هایی مانند افزایش نرخ خوراک گاز و تأخیر 51 روزه در انتشار خبر آن، بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه را افزایش داده است. همچنین با اتمام فصل مجامع بخشی از سبد سهام معامله گران از حالت فریز شده خارج خواهد شد و بیم خروج پول حقیقی از بازار می‌رود. بنابراین در میان مدت روند حرکت سرمایه حقیقی تعیین کننده روند شاخص خواهد بود.  

بورس