به گزارش اکوایران؛ معاملات سهامی بازار سرمایه در این چند هفته با بی‌رمقی تمام انجام شد. متوسط ارزش معاملات خرد هفتگی بورس تهران در دومین هفته تیر ماه 6 هزار و 558 میلیارد تومان بود. متوسط ارزش معاملات خرد سهامی هفته اخیر 34 درصد کمتر از این معیار در اولین هته فروردین ماه است و نسبت به بالاترین میزان متوسط هفتگی ارزش معاملات خرد که در دومین هفته اردیبهشت ماه با 21 هزار و 121 میلیارد تومان به ثبت رسیده؛ 69 درصد کاهش داشته است.

ارزش معاملات خرد روزانه نیز در روز 5 فروردین ماه امسال 8 هزار و 732 میلیارد تومان بود که تا 16 اردیبهشت ماه به 24 هزار و 840 میلیارد تومان رسید. این میزان از معامله سهام تنها چند روز دوام داشت و حتی متوسط ارزش معاملات خرد هفته چهارم اردیبهشت ماه تا 14 هزار و 367 میلیارد تومان کاهش یافت. ریزش شاخص در روز 16 اردیبهشت ماه در حالی اتفاق افتاد که رئیس سازمان بورس به رسانه‌ها اعلام کرد که ریزش قیمتی شکل گرفته از هیچ اطلاعات پنهانی نشأت نگرفته و فقط نقطه ذخیره سود نوسانگیران فرا رسیده است.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۰_۱۹-۰۷-۴۷ - Copy

با این تفاسیر، بازار سهام بعد از 50 روز شاهد انتشار خبر تغییرات نرخ مصوب گاز خوراک پتروشیمی‌ها بود که در روز ریزش بازار تصویب شده بود. این مسئله باعث شد تا اعتماد فعالان بازار سرمایه نسبت به شفافیت اطلاعاتی بازار بیش از پیش از بین رود و نسبت به صحبت‌های رئیس سازمان بورس درباره دلیل شروع ریزش شاخص کل واکنش‌های منفی نشان دهند.

بلایی که تورم بر سر فعالان بورس تهران آورد! 

جریان پول حقیقی روزانه نیز از ابتدای سال با نوسانات سنگینی مواجه بود. در 8 روز معاملاتی ابتدایی سال جاری، خالص جریان پول حقیقی مثبت بود و بازار سهام با روند حمایتی هماهنگی نسبت به تراز شاخص همراه بود. با شروع سومین هفته معاملاتی سال جاری، نوسانات جریان پول حقیقی شدت یافت و خالص مثبت و منفی هزار میلیاردی را تجربه کردیم. این شرایط تا یک هفته بعد از شروع ریزش بازار ادامه داشت و از 25 اردیبهشت ماه شاهد روند نزولی نوسانات این معیار با رکودی شدن معاملات بودیم.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۰_۱۹-۰۷-۵۰

رکود معاملاتی تا حدی بر جریان پول حقیقی بازار سهام اثر گذار بود که در معاملات روز دوشنبه 19 تیر ماه، بعد از 20 روز معاملاتی برای اولین بار خالص جریان پول حقیقی به بیش از مثبت و منفی 700 میلیارد تومان رسید.

شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز که در ابتدای هفته گذشته با ورود اندک جریان پول حقیقی حمایت شد؛ با خروج 5 روزه پول حقیقی و شدت یافتن آن در روز گذشته، با افت بیشتری نسبت به شاخص کل مواجه بود. این در حالی است که شاخص کل بورس تهران در 7 روز معاملاتی اخیر شرایط مشابه شاخص هم‌وزن داشته اما نوسانات سبک‌تری را متحمل شده است.

بازگشت شاخص کل بورس تهران تا تراز 2 میلیون و 150 هزار واحدی نشان می‌دهد که بازار سهام همچنان در حال دست و پا زدن برای خروج از رکود معاملاتی است. رکودی که از تصمیمات و اطلاع رسانی ضعیف نشأت گرفته و فقط با اتخاذ تصمیمات صحیح و شوک‌های خبری مثبت از بین می‌رود.