به گزارش اکوایران، در پی انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان در مورد اعلامیه‌های درآمد تسعیر ناشی از تبدیل ارز به ریال سال‌های 1397 الی 1401 که در مرحله اول منجر به تعدیل 17 تومانی در سود خالص نماد این شرکت شده بود، روز گذشته اطلاعیه جدیدی توسط شپنا منتشر شد که از تعدیل منفی 22 تومانی برای سود هر سهم این شرکت با توجه‌ به دریافت صورتحساب‌های جدید از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حکایت دارد. مجید عشقی رئیس سازمان بورس بابت این موضوع از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با عنوان ارائه اطلاعات خلاف واقع و گمراه‌کننده شکایت کرده و در این راستا نامه‌ای را به دادستانی کل کشور و وزارت اقتصاد ارسال کرده است.

رئیس سازمان بورس همچنین درباره اعتراض گسترده سهام‌داران به ریزش‌ها ناشی از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و برنامه سازمان بورس برای جبران خسارت‌ها و جلب‌ اعتماد سهام‌داران به‌ویژه سهام‌داران خرد به ایلنا گفت: مصوبه باید اصلاح شود و ما در سازمان بورس پیگیر اصلاح مصوبه افزایش نرخ خوراک هستیم و از طریق کمیسیون اقتصادی دولت و به طور جداگانه از طریق نهادهای مالی اصلاح مصوبه را دنبال می‌کنیم.

همچنین محسن علیزاده - عضو ناظر شورای‌ عالی بورس - درباره افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به 7 هزار تومان و اثرگذاری آن در بازار سرمایه و انتقادات مطرح شده در این باره و احتمال اصلاح مصوبه اظهار کرد: آن چیزی که انتظار داریم در اصلاح نرخ خوراک اتفاق بیفتد، اصلاح فرمول است. پیش‌ از این قانون‌گذار اختیاری را به وزارت نفت داده بود تا فرمولی را برای تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی مشخص کند. متأسفانه شرکت نفت فرمول غلطی را معرفی کرده و نرخ خوراک هم بر اساس این فرمولی که ما باور داریم غلط است، قیمت‌گذاری می‌شود.

علیزاده تأکید کرد: سقفی که برای نرخ خوراک در نظر گرفته بودیم، حداکثر 4 هزار تومان بود؛ اما در هیأت دولت سقف 7 هزار تومانی تعیین شده و اعتقاد برخی از اعضای کابینه دولت این است که می‌توان گاز را با قیمت بالاتری به مشتریان خارجی بفروشیم؛ اما اعتقاد ما بر این است که باید حتماً یارانه‌ای برای این بخش در نظر گرفته شود و خوراک ارزان‌قیمت در اختیار این بخش قرار دهیم.

همچنین امروز در خبرها آمده بود که سهامداران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور، اعتراض خود به افزایش قیمت گاز را اعلام کرده‌اند و این تصمیم را مغایر با یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی رئیسی دانسته‌اند.

اشاره این سهامداران به وعده‌ای است که ابراهیم رئیسی پیش‌تر داده و تاکید کرده بود که برای کسری بودجه دولت دست در جیب سهامداران نخواهد کرد، اما حالا سهامداران معترض، معتقدند که افزایش قیمت گاز دقیقا به معنای دست کردن دولت در جیب سهامداران است.