به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس طی معاملات امروز با کاهش ۵۶ هزار و ۹۴۹ واحدی همراه شده و به رقم دو میلیون و ۷۱ هزار واحد رسید.

بازار سهام چند روزی است که به اخبار و حواشی مرتبط با افزایش نرخ خوراک گاز واکنش نشان داده و روند رو به سقوط را با شیب تند در پیش گرفته است که این موضوع موجب خروج پول حقیقی و اعتراض بسیاری از سهامداران را در پی داشته است.

در جریان معاملات روز جاری که بیشتر نمادها رخ قرمز را به خود گرفته بودند. معدود نمادهایی بودند که با رنگ سبز بر روی تابلوی معاملات ظاهر شدند و بدون توجه به حواشی پیش آمده در محدوده مثبت ظاهر شدند.

شرکت تامین ماسه ریخته گری با نماد کماسه از نمادهایی بود که طی معاملات امروز با صف خرید همراه شد. شرکت تامین ماسه ریخته گری کماسه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده ماسه انجام شده است. این شرکت در سال 1351 تاسیس و در سال 1371 با نماد کماسه در بورس تهران پذیرفته شد.

موضوع اصلی فعالیت شرکت تهیه، استخراج، فرآوری و خرید و فروش ماسه‌های ریخته‌گری و همین‌طور بازیابی آن‌ها از طریق خرید یا تاسیس کارخانه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم است.

شرکت تامین ماسه ریخته گری در هفتم تیر ماه در اطلاعیه ای از افزایش نرخ محصول ماسه های ریخته گری و صنعتی خبر داد. این شرکت اعلام کرد با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت ها و رشد قیمت تمام شده محصول به طور متوسط حدود 14 درصد افزایش نرخ محصولات اعمال شده است.

در فروردین سال جاری نیز این شرکت از افزایش نرخ محصولات خود به میزان 29 درصد خبر داده بود.

کماسه در پایان سال مالی ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ هزار تن از محصولات خود را به‌فروش رسانده است. درآمد حاصل از فروش این محصولات در همین دوره حدود ۱۸۱ میلیارد تومان بوده که باتوجه به رشد نرخ فروش محصولات شرکت، درآمد ناشی از فروش محصولات نسبت به سال ۱۴۰۰ ، ۵۳ درصد افزایش یافته است.

فروش ماهانه کماسه

روند فروش ماهانه شرکت تامین ماسه ریخته گری نشان می دهد این نماد از روند باثبات خوبی برخوردار بوده است. کماسه در فروردین ماه سال 1401 معدل 8 میلیارد تومان فروش ثبت کرد که در دوماهه انتهایی بهار سال گذشته توانست آن را افزایش دهد و در خرداد ماه به 14 میلیارد تومان برساند. این میزان فروش را در دو ماهه ابتدایی فصل تابستان نیز حفظ کرد و در شهریور ماه به عدد 16 میلیارد تومان رسید. همانطور که در نمودار مشخص است فروش های شرکت نوسان خاصی نداشته است و در تفاوت مقدار فروش در ماه های مختلف در حد دو سه ملیلیارد تومان بوده است. در نهایت کماسه توانست از مقدار مبلغ فروش 17 میلیارد تومانی در دی و بهمن ماه به بیشترین مقدار خود در اسفند ماه با مبلغ فروش 18 میلیارد تومانی دست پیدا کند.

photo_2023-07-12_14-07-40

کماسه موفق شد در سه ماهه فصل بهار سال جاری نسبت به فصل بهار سال گذشته عملکرد بهتری را کسب کند و میانگین فروش 20.3 میلیارد تومانی را به ثبت برساند. در مقابل این مقدار را به طور متوسط با 11.3 میلیارد تومان به دست آورده بود.

شرکت تامین ماسه ریخته گری در فروردین ماه سال جاری مبلغ 14 میلیارد تومان را ثبت کرده و موفق شد آن را به 21 میلیارد تومان در اردیبهشت ماه افزایش دهد، در نهایت در خرداد ماه به درآمد فروش 26 میلیارد تومانی دست یافت که می توان گفت بهترین رکورد فروش را تا به این لحظه به ثبت رسانده است.

سود و زیان شرکت تامین ماسه ریخته گری

نماد کماسه در سه ماهه بهار سال 1401 عدد 36 میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرده که این میزان در سه ماهه تابستان و پاییز به ترتیب به 42 و 52 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. اما در سه ماهه زمستان نسبت به فصل قبل با افت روبرو شده است.

photo_2023-07-12_14-08-06

روند سودآوری این شرکت نشان می دهد که از ابتدای سال 1401 تا انتهای آن با رشد همراه بوده است. این شرکت در فصل تابستان با بیشترین حاشیه سود ناخالص 65 درصدی مبلغ 27 میلیارد تومان سود ناخالص شناسایی کرده که نسبت به فصل قبل رشد 7 درصدی داشته است. با وجود اینکه در فصل پاییز توانسته بیشترین درآمد عملیاتی را کسب کند و سود ناخالص بیشتری را نسبت به فصل قبل خود شناسایی کند اما با افت حاشیه سود ناخالص همراه شده و به همان حاشیه سود 58 درصدی رسید که آن هم به دلیل افزایش بهای تمام شده این شرکت بوده است.

در نهایت در فصل زمستان موفق شد حاشیه سود ناخالص 64 درصدی را دوباره بدست آورد و به بیشترین میزان سود ناخالص و سود خالص دست پیدا کند. رشد بهای تمام شده شرکت در سال مالی 1401 به دلیل افزایش تورم بوده است. برآورد این شرکت در سال 1402 این است که نرخ فروش محصولات با توجه به مشتریان شرکت و وضعیت بازار افزایش خواهد یافت که می‌تواند بر مبلغ فروش شرکت و سودآوری آن تاثیر بگذارد.